Wikia

Potterwiki

Alastor Vauhkomieli

Keskustelu0
716sivua
tässä wikissä

3f36d3548caf
Alastor Vauhkomieli
Biografiset tiedot
Kuollut

27.heinäkuuta 1998, Pikku Whingingin ulkopuolella

Alias
  • Villisilmä
Titteli(t)

Aurori, Professori

Ulkonäkö
Laji

Ihminen

Hiusten väri

Harmaat

Silmien väri

Toinen ruskea, toinen taikasilmä joka sähkön sininen

Ihonväri

Arpeutunut

Perhe
Taikakyvyt
Suhteet
Virka
Tupa

Rohkelikko

Uskollisuus
.
"Alituinen valppaus!"
—Alastor Vauhkomieli.[lähde]

Alastor "Villisilmä" Vauhkomieli (engl. Alastor "Mad-Eye" Moody) oli yksi taikaministeriön parhaita auroreita, kunnes jäi eläkkeelle Voldemortin tuhoutumisen jälkeen vuonna 1981. Hän on täyttänyt Azkabanin vankilaa enemmän kuin kukaan muu aurori. Albus Dumbledore houkutteli Vauhkomielen opettamaan pimeyden voimilta suojautumista Tylypahkan noitien ja velhojen kouluun lukuvuodeksi 1994-1995. Kuolleeksi luultu kuolonsyöjä Bartemius Kyyry jr. kuitenkin hyökkäsi Peter Piskuilanin kanssa hänen kimppuunsa, tainnutti Alastorin ja vangitsi tämän omaan seitsemänosaiseen matka-arkkuunsa. Kyyry muuttui monijuomaliemen avulla Alastoriksi ja meni Tylypahkaan opettamaan. Lukuvuoden lopulla juoni kuitenkin selvisi ja Alastor vapautettiin.

Vauhkomielen nenästä puuttuu pala, hänellä on paljon arpia ja hänellä on muriseva ääni. Hänen toisen silmänsä tilalla on taikasilmä, jolla näkee jopa näkymättömyysviitan läpi, sekä käpälän muotoinen rautajalka. Vauhkomieli omistaa useita pimeyden voimien paljastusesineitä.

Kesällä 1997 Lordi Voldemort tappoi Vauhkomielen tämän viedessä Feeniksin killan kanssa Harry Potteria turvaan. Kuolonsyöjät varastivat ruumiin, ja taikasilmä päätyi Dolores Pimennon työhuoneen oveen vahtimaan muita työntekijöitä. Lopulta Harry Potter hautasi silmän metsään puun juurelle, joka oli "vanhin, kyömyisin sekä elivoimaisin".

Edeltäjä:
ei tiedossa
Auroriviraston päällikkö
n. 1970 - n. 1981
Seuraaja:
Rufus Rymistyir
Edeltäjä:
Remus Lupin
Pimeyden voimilta suojautumisen opettaja
Ei koskaan päässyt toteuttamaan virkaansa
Seuraaja:
Dolores Pimento

Tämä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Harry Potter-wikiä laajentamalla sitä, mutta teethän sen uudessa osoitteessa (http://fi.harrypotter.shoutwiki.com), koska wiki sijaitsee nyt siellä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki