Wikia

Potterwiki

Ankeuttaja

Keskustelu0
715sivua
tässä wikissä
0 67515 d4c5640a XL
Ankeuttajat
(engl. Du
  • mentors)ovat pimeitä olentoja jotka toimivat Azkabanin vartijoina. Ne käyttävät ravintonaan positiivisia tunteita ja läsnäollessa tuovat ihmisten huonoimmat muistot mieleen. Alistuminen pitkään ankeuttajien läsnäololle vie järjen. Pahempi tätä on kuitenkin ankeuttajan suudelma, jolloin ankeuttaja imee uhrinsa sielun. Jästit eivät näe ankeuttajia, mutta ovat yhtä alttiita vaikutuksille kuin velhotkin. Ankeuttajan pysäyttämiseksi pitää tehdä suojelius-loitsu, jonka tekemiseen pitää ajatella kaikkea iloa elämässään.

Voldemortin toisessa nousussa ankeuttajat siirtyivät pimeän puolelle. Ankeuttajat ovat ilmeisesti kuolemattomia. Ankeuttajat ovat Azkabanin vartioita.

Ulkonäkö Muokkaa

Ankeuttaja on rupinen ja hengittää rahisevalla äänellä. Sillä on pitkä kaapu joka laahaa maassa. Ankeuttaja on hirveän pelottava. Sillä on kamalan ryppyinen naama. Ankeuttajalla on musta pitkä kaapu.

Ankeuttajan kasvoja ei olla nähty, mutta ne jotka ovat nähneet, eivät ole kykeneviä kertomaan. 
Ne jotka ovat nähneet, ovat saaneet ankeuttajan suudelman , jossa ankeuttaja imee kohteen sielun.
Luultavasti ankeuttajalla on ainoastaan suuri suu, jolla myös hengittää.
Ankeuttajalla on pitkät, luisevat sormet, jotka ovat arpien (rupien) peittämät.

Ankeuttajien toiminta kirjoissa Muokkaa

Kirjassa Harry Potter ja Azkabanin vanki ankeuttajat käyvät Tylypahkan junassa Harryn kimppuun etsiessään tämän kummisetää, Sirius Mustaa. Myöhemmin Harry taikoo suojeliuksen pelastaakseen itsensä ja Siriuksen ankeuttajilta järven rannalla.
Kirjoissa Harry Potter ja puoliverinen prinssi ja Harry Potter ja kuoleman varjelukset ankeuttajat ovat pimeän puolella. Harry Potter ja Feeniksin killassa ankeuttajat käyvät Dolores Pimennon pyynnöstä Harryn ja Dudleyn kimppuun ja ovat vähällä antaa suudelman Dudleylle, mutta Harry pelastaa tämän.

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki