Wikia

Potterwiki

Avada kedavra

Keskustelu0
697sivua
tässä wikissä

Avada kedavra on tappokirous, yksi anteeksiantamattomista kirouksista. Sen vaikutus on välitön kuolema. Avada kedavralta ei ole mahdollista suojautua millään loitsulla, joskin siltä on mahdollista puolustautua luomalla tyhjästä jonkin esineen itsensä suojaksi, kuten lordi Voldemort teki taistellessaan Albus Dumbledorea vastaan taikaministeriössä vuonna 1996. Tosin esine, jota on yritetty käyttää suojakilpenä, syttyy palamaan. Ainut ihminen, jonka tiedetään selvinneen avada kedavran kosketuksesta on Harry Potter, joka on itse asiassa selvinnyt siitä kahdesti Voldemortin yrittäessä sitä: ensimmäisen kerran hänen äitinsä uhrautumisen luoman suojan ansiosta, toisen kerran hänen ja Voldemortin luoman verisiteen ansiosta, kun Voldemort oli aiemmin joutunut ottamaan Harryn verta saadakseen fyysisen ruumiinsa takaisin. Bellatrix Lestrange surmasi Sirius Mustan avada kedavralla kirjassa Feeniksin kilta. Harry Potter meinasi joutua avada kedavran uhriksi Lucius Malfoylta kirjassa salaisuuksien kammio, mutta Dobby kotitonttu esti sen. Loitsu ilmenee vihreänä.

Tunnettuja avada kedavralla surmattujaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki