FANDOM

38b0c3b49ae569739bed89063240a8db

Fred Weasley (1.4.1978–2.5.1998) oli puhdasverinen velho, joka kuoli Tylypahkan taistelussa vuonna 1998. Fred oli Weasleyn velhoperheen keskimmäinen lapsi identtisen kaksoisveljensä Georgen kanssa. Fred kävi Tylypahkan noita- ja velhokoulua vuosina 1989–1996, kuului Rohkelikon tupaan eikä koskaan suorittanut S.U.P.E.R-tutkintoaan valmiiksi. Tästä huolimatta Fred ja George olivat molemmat suosittuja oppilaita Tylypahkassa ja kuuluivat Rohkelikon huispausjoukkueeseen, jossa he pelasivat lyöjinä.

Seitsemäntenä opintovuotenaan Fred liittyi kaksoisveljensä kanssa Albuksen kaartiin. Hieman ennen valmistumistaan Tylypahkasta Fred ja George päättivät lopettaa koulunkäynnin, ja he avasivat Weasleyn Welhowitsit-nimisen pilailupuodin Tylyahon velhokylään. Fred kuului myös Feeniksin kiltaan, osallistui Harryn kuljetukseen Kuoleman varjeluksissa, ja toimi selostajana Potterwatch nimisessä radio-ohjelmassa. Fred osallistui Tylypahkan taisteluun vuonna 1998 veljensä Percyn kanssa, jossa hän kuoli räjähdykseen.

Fredin sisarukset saivat myöhemmin yhteensä 12 lasta. George nimesi esikoisensa kaksoisveljensä mukaan.