Wikia

Potterwiki

Gellert Grindelwald

Keskustelu0
731sivua
tässä wikissä
GellertGrindelwaldHarryPotterPagetoScreen

Gellert Grindelwald oli tunnetusti maailman toiseksi mahtavin pimeyden velho (mahtavin oli tietysti lordi Voldemort). Hän opiskeli Durmstrangissa, josta hänet kuitenkin erotettiin sen jälkeen, kun hänen kieroutuneita (pimeyden voimien) kokeilujaan ei voitu enää katsoa sormien läpi.

Erotetuksi tulemisensa jälkeen Grindelwald matkusti kesäksi Godrickin Notkoon sukulaisensa Bathilda Bagshotin luokse kyläilemään. Hän solmi todella läheisen ystävyyssuhteen nuoren Albus Dumbledoren kanssa, joka asui Notkossa Bathildan naapurissa. Nämä kaksi poikkeuksellisen nerokasta, ja kyvyiltään varhaiskypsää nuorta miestä, aikoivat etsiä Kuoleman varjeluksia ja alkoivat kehittelemään suunnitelmia jästien alistamisen ja velhojen ylivallan toimeen panemiseksi. Kumpikin tosin halusi kuoleman varjelukset hieman eri syistä; Albuksen hartain toive oli saada käsiinsä Elpymyskivi, nähdäkseen sukunsa taas ja saadakseen pyytää anteeksi. Gellert taas halusi voimaikkaimmin Seljasauvan , Elpymiskivi tarkoitti hänelle pääasiassa manalius armeijaa.

Poikien ystävyyssuhde kariutui karkeasti Albuksen veljen Aberforthin suututtua Albukselle heidän suunnitelmistaan, josta seurasi kaikkien kolmen välinen taistelu Grindelwaldin langetettua kidutuskirouksen Aberforthiin. Tämän taistelun seurauksena Dumbledoren veljesten nuorin sisko Ariana kuoli häneen osuneeseen kiroukseen.

Grindelwald pakeni nopeasti pois Englannista, hän ei halunnut joutua edesvastuuseen ja saada jatkoa ennestäänkin pitkälle rikoslistalleen. Tämän jälkeen hän jäljitti ja varasti Seljasauvan ja rakensi armeijan. Hän kauhistutti Eurooppaa hirmuteiollaan, murhaamalla niin velhoja kuin jästejäkin, mutta ei koskaan ulottanut hirmuretkiään Britanniaan saakka, koska luultavasti pelkästi entistä parasta ystäväänsä. Hän "oikeutti" rikoksensa Albuksen kehittämällä " Yhteiseksi hyväksi " iskulauseella, jonka mukaan velhot ottaisivat ylivallan jästien omaksi parhaakseen.

Lopulta vuonna 1945, käytiin kaikkien aikojen kaksintaistelu Dumbledoren ja Grindelwaldin kesken. Dumbledore kukisti Grindelwaldin, otti tältä Seljasauvan, ja lähetti hänet loppuelämäkseen Grindelwaldin itse rakentamaan vankilaan, Nurmengardiin. Lordi Voldemort tappoi Grindelwaldin selliinsä vuonna 1998 sen jälkeen, kun tämä ei suostunut antamaan hänelle informaatiota Seljasauvan omistajasta.

Pimeyden voimat Muokkaa

Grindelwald hurmaantui pimeyden voimiin jo nuorena. Hän oli lahjakas ja teki kouluaikoinaan lähes kuolettavia kokeiluja muihin koululaisiin. Aikuisena hänen pimeyden voimien tietotaitonsa oli lähestulkoon täydellinen, ja tämän myötä hän sijoittuu toiseksi "Kaikkien aikojen vaarallisimpien pimeyden velhojen"-listalla.

Kaksintaistelumestari

Grindelwald oli todella kyvykäs kaksintaistelija, joka kykeni taistelemaan Albus Dumbledoren kanssa, ja joka peittosi lukemattomia kyvykkäitä velhoja valtakaudellaan.

Loistava okklumoija Muokkaa

Grindelwald oli todella kyvykäs okklumoija. Hän pystyi peittämään todelliset ajatuksensa Albus Dumbledorelta ja suojaamaan Seljasauvan nykyisen olinpaikan Lordi Voldemortilta, joka oli kaikkien aikojen paras lukilitiksen harjoittaja. Ainoastaan Severus Kalkaroksen tiedetään olleen yhtä hyvä sulkemaan mielensä.

Manaliusten luonti Muokkaa

Grindelwaldin tiedetään olleen ensimmäinen pimeyden velho, joka loi kokonaisen manaliusarmeijan. Dumbledoren mukaan hän halusi Elpymiskiven tähän tarkoitukseen.

Näkymättömyys Muokkaa

Grindelwald pystyi loitsimaan niin voimakkaan harhautus-loitsun, että se teki hänet kokonaan näkymättömäksi.

Nerokkuus Muokkaa

Grindelwaldin kerrotaan olleen äärimmäisen älykäs, yhtä lahjakas ja loistava kuin Albus Dumbledoren.

Mestarimanipuloija Muokkaa

Grindelwald oli loistava manipuloimaan ihmisiä. Jotain kertoo se, että hänen onnistui vietellä Albus Dumbledore, joka jo tuolloin oli äärimmäisen loistava ja nerokas velho, auttamaan häntä suunnitelmissaan, käyttämällä Dumbledoren kokemaa vetovoimaa hyväkseen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki