FANDOM

"

Haluatko nimmarin? Osaan jo kirjoittaa kaunoakirjoitusta!"

—Gilderoy Lockhart Pyhässä Mungossa vuonna 1995.[lähde]
X c63320ef
'Gilderoy Lockhart' on niin kutsuttu julkkis, joka palkattiin Tylypahkaan opettamaan pimeyden voimilta suojautumista lukuvuodeksi 1992-1993. Hänellä on kirkas hymy ja vaaleat kiharat hiukset. Hänen arvonimiään ovat muun muassa merlinin ritarikunnan kolmas luokka ja Me Noitien hurmaavin hymy -palkinnon viisinkertainen voittaja. Tylypahkassa monet tytöt pitivät hänestä - erityisesti Hermione Granger. Pojat taas eivät olleet kovinkaan innostuneita hänen saapumisestaan kouluun. Myös Molly Weasley oli Lockhartin suuri ihailija.

Kun Salaisuuksien kammio avattiin Tylypahkassa, rehtori Albus Dumbledore antoi Lockhartille luvan perustaa kaksintaistelukerhon. Siellä hän itse nöyrtyi kaksintaistelussa Severus Kalkarokselle. Lukuvuoden lopulla paljastui, että Lockhart ei oikeasti ollutkaan tehnyt sankaritekoja, joista hän itseään kehui, vaan oli varastanut kunnian muilta velhoilta ja pyyhkinyt näiden muistin.

Tumblr lmu0687K491qc3reoo1 500

Lockhart joutui lähtemään Tylypahkasta, kun hän menetti muistinsa yrittäessään pyyhkiä Harry Potterin muistin salaisuuksien kammiossa. Hän kuitenkin käytti Ron Weasleyn rikkinäistä taikasauvaa, joka suuntasi loitsun häneen itseensä. Hän on nykyään pitkäaikaispotilaana Pyhän Mungon taikatautien ja -vammojen sairaalassa.

Edeltäjä:
Quirinus Orave
Tylypahkan Pimeyden voimilta suojautumisen professori
1992-1993
Seuraaja:
Remus Lupin