FANDOM

Harry Potter ja Azkabanin vanki -kirjan kansikuva
Kirjailija J. K. Rowling
Kustantaja Tammi
Suomentaja Jaana Kapari
Genre
Ilmestynyt 1999 (englanniksi), 2000 (suomeksi)
Julkaisuasu {{{tyyppi}}}
Sivuja
Kirjasarja {{{sarja}}}
Sarjassa edeltävä Harry Potter ja salaisuuksien kammio
Sarjassa seuraava Harry Potter ja liekehtivä pikari
Kansitaiteilija Mika Launis
ISBN [[Toiminnot:Kirjal%C3%A4hteet/{{{isbn}}}|{{{isbn}}}]]

Harry Potter ja Azkabanin vanki on Harry Potter -kirjasarjan kolmas osa. Englanninkielinen alkuteos Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ilmestyi 8. heinäkuuta 1999 ja suomennos seuraavana vuonna. Kirjasta on tehty myös samanniminen elokuva ja peli.

Juoni Muokkaa

13-vuotias Harry Potter viettää kaikessa rauhassa kesälomaansa, kun komenteleva Marge-täti saapuu vierailulle. Illallispöydässä Marge saa Harryn suuttumaan niin kovasti, että hän tulee taikakeinoin paisuttaneeksi tädin. Harry pakenee, sillä luvattomasta taikomisesta seuraa velhomaailmassa rangaistus. Harry matkustaa Poimittaislinjalla Viistokujalla sijaitsevaan majataloon, Vuotavaan noidankattilaan, jossa taikaministeri Cornelius Toffee on häntä vastassa. Sen sijaan että rankaisisi Harrya, ministeri onkin huolestunut hänen turvallisuudestaan, sillä entinen lordi Voldemortin kannattaja ja vaarallinen velho, Sirius Musta, on paennut Azkabanin velhovankilasta. Kaikki merkit viittaavat siihen, että hän aikoo etsiä Harryn kostaakseen tälle isäntänsä kohtalon.

Lukuvuoden alettua Tylypahkan porteille asetetaan Azkabanin vartijoita, ankeuttajia. Ne ovat olentoja, jotka läsnäolollaan imevät ihmisestä kaiken onnellisuuden. Ankeuttajien läsnäolo tuntuu vaikuttavan Harryyn pahemmin kuin muihin. Tylypahkan uusi pimeyden voimilta suojautumisen opettaja Remus Lupin selittää sen Harryn aikaisemmilla kokemuksilla. Lupin ryhtyy opettamaan Harrylle ankeuttajilta suojaavaa suojelius-loitsua ja valmentaa Harrya yksityisesti oppituntien jälkeen.

Harryn ystävät Hermione Granger ja Ron Weasley joutuvat ilmiriitaan keskenään, kun Hermionen uusi kissa, Koukkujalka, yrittää tappaa Ronin lemmikkirotan Kutkan. Lisää kinaa aiheuttaa Harryn joululahjaksi saama Tulisalama-luuta. Pakettiin ei ollut merkitty lähettäjää ja Hermione epäilee luudan tulleen Sirius Mustalta. Hermione kertoo asiasta professori McGarmiwalle, joka takavarikoi luudan. Sen seurauksena Ron ja Harry suuttuvat Hermionelle. He kuitenkin leppyvät, kun luuta tuodaan takaisin puhtaaksi todettuna.

Harry saa kuulla, että Sirius Musta on hänen oma kummisetänsä ja kuului kouluaikoinaan tiiviiseen kaveriporukkaan Harryn isän, Remus Lupinin (silloisen Pimeyden voimilta suojautumisen opettajan) ja Peter Piskuilanin kanssa. Harry kuulee että juuri Musta oli se, joka ilmiantoi Harryn vanhempien olinpaikan Voldemortille ja sen jälkeen vieläpä murhasi Piskuilanin.

Eräänä yönä suuri musta koira raahaa Ronin mukanaan maanalaiseen käytävään. Harry ja Hermione seuraavat perässä. Käytävä päättyy pieneen ränsistyneeseen mökkiin, joka paljastuu Tylyahon kylässä sijaitsevaksi Rääkyväksi Röttelöksi. Koira on vankikarkuri Sirius Musta. Hän on animaagi, eli velho, joka osaa muuntua eläimeksi. Musta vakuuttaa syyttömyyttään ja vaatii saada selittää. Ennen kuin hän ehtii aloittaa kertomuksensa, Remus Lupin ilmestyy paikalle. Lupinin ja Mustan selitysten kautta lopulta paljastuu, että Sirius Musta on kuin onkin syytön. Todellinen Voldemortin palvelija on Peter Piskuilan, mies, jonka Mustan väitettiin murhanneen. Piskuilan, joka myös on animaagi, oli piileskellyt 12 vuotta Weasleyn perheen Kutka-rottana. Ronin sylissä käpristellyt Piskuilan pakotetaan muuttumaan ihmiseksi. Vielä yksi Siriuksen vanha koulututtu, Kalkaros, saapuu paikalle ja näkee Lupinin Mustan kanssa, mutta Harry tainnuttaa hänet.

Kun sekalainen joukko vie Peteriä ja tajutonta Kalkarosta Tylypahkan linnaan, täysikuu tulee näkyviin ja Lupin, ihmissusi, vaihtaa muotoaan. Sekasorron seurauksena Piskuilan pääsee pakenemaan. Musta on haavoittunut ja ankeuttajat hyökkäävät hänen kimppuunsa melkein tappaen sekä hänet että Harryn. Musta pelastuu, mutta hänet aiotaan palauttaa Azkabanin vankilaan, sillä kolmen 13-vuotiaan lapsen todistus hänen syyttömyydestään eivät riitä Mustan vapauttamiseen, varsinkaan kun toisella puolella on professori Kalkaroksen sana, joka on aivan ensi tapaamisesta asti ollut vihoissa Siriuksen kanssa; tämä olisi normaalisti perheperinteen johdosta kuulunut Luihuisen tupaan - mutta James Potterin houkutteluista menikin Rohkelikkoon.

Dumbledoren vihjeestä Hermione ja Harry matkaavat ajassa taaksepäin ajankääntäjällä, jota Granger on käyttänyt aikatauluongelmiensa ratkaisemiseen koko lukuvuoden ajan. He pelastavat sekä Mustan että Hagridin Hiinokka-nimisen hevoskotkan, jota ollaan teloittamassa vaarallisuutensa vuoksi. (Tosiasiassa "vaarallisuus" oli vain Draco Malfoyn ja hänen isänsä juonittelua; Draco kohteli Hiinokkaa halveksien Hagridin varoituksista huolimatta ja sai pikkunaarmun, josta Draco kanteli isälleen. Lucius hermostui moisesta ja osin lahjontaa käyttäen painosti tutkintaelimet antamaan kuolemantuomion syyttömälle eläimelle.) Sirius Musta pakenee linnasta Hiinokan selässä.

Erityisesti paosta raivostuu jo valmiiksi Mustalle kitkerä Kalkaros. Kalkaros jopa menettää ministerin jo varmaksi lupaaman ritarimerkin tämän tähden - eikä se ainakaan paranna hänen mielialaansa. Kalkaros raivoaa ja väittää Harryn ja Hermionen jotenkin vapauttaneen Mustan. Dumbledore ja matami Pomfrey todistavat, että nuoret olivat istuneet tiukasti lukkojen takana sairasosastolla - itse asiassa he olivat nukkuneet vangin paetessa.

J. K. Rowlingin Harry Potter-sarjan
Viisasten kivi kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Salaisuuksien kammio kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Azkabanin vanki kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Liekehtivä pikari kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Feeniksin kilta kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Puoliverinen prinssi kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Kuoleman varjelukset kirja elokuva 1 peli 1 elokuva ääniraita 1 peli ääniraita 1
elokuva 2 peli 2 elokuva ääniraita 2 peli ääniraita 2
Muut kirjalliset työt Muut pelit
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat Harry Potter: Trading Card Game
Huispaus kautta aikojen LEGO Creator: Harry Potter/Harry Potter ja salaisuuksien kammio
Siuntio Silosäkeen tarinat Harry Potter ja Huispauksen MM-kisat
Harry Potter esiosa Harry Potter: Etsi Kutka
Harry Potter: Pop-Up kirja Harry Potter Interaktiivinen DVD peli: Tylypahka haaste/Velhomaailma
Harry Potter: Suuri velhouskirja Harry Potter: Loitsuja
Harry Potter: Legenda LEGO Harry Potter: Years 1-4/Years 5-7
LEGO Harry Potter: Luo velhomaailma! Moottoripyörä paeta
LEGO Harry Potter: Tuntomerkkejä velhomaailma Harry Potter: Quest
Tietosanakirja on Potterworld (potentiaalisesti peruutettu) Harry Potter for Kinect
J.K. Rowling: Bibliografia Velhon haaste
Muut kaanon Muita elokuvia/dokumentteja/ääniraitoja
J. K. Rowling viralliset sivut Harry Potter ja minä
Pottermore Kuningattaren käsilaukku
Velhomaailma Harry Potter J.K. Rowling: Vuosi vuonna elämä
Harry Potter: Näyttely Harry Potter ja Huispauksen MM-kisat (videopeli ääniraita)
Tekeminen Harry Potter Taika sanat: J.K. Rowling tarina
Wonderbook: Book of Spells Harry Potter: Lisäksi sivu
Wonderbook: Book of Potions Tarina kolmesta veljeksestä
Harry Potter ja Kirottu lapsi Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
HenkilötPaikatKäännökset