Wikia

Potterwiki

Harry Potter ja Feeniksin kilta

Keskustelu0
716sivua
tässä wikissä
HUOM:  Toisin kuin suurin osa Potterwikin sisällöstä, tämä artikkeli kertoo todellisesta henkilöstä, esineestä, asiasta tai ilmiöstä.
Harry Potter -kirjat ja -elokuvat.
Harry Potter ja viisasten kivi kirja, elokuva
Harry Potter ja salaisuuksien kammio kirja, elokuva
Harry Potter ja Azkabanin vanki kirja, elokuva
Harry Potter ja liekehtivä pikari kirja, elokuva
Harry Potter ja Feeniksin kilta kirja, elokuva
Harry Potter ja puoliverinen prinssi kirja, elokuva
Harry Potter ja kuoleman varjelukset kirja, elokuva
Huispaus kautta aikojen
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
Siuntio Silosäkeen tarinat
Harry Potter ja Feeniksin kilta
Harry Potter and the Order of the Phoenix
Kirjailija J.K. Rowling
Kustantaja Tammi
Suomentaja Jaana Kapari-Jatta
Genre Fantasiakirjallisuus
Ilmestynyt 2004
Julkaisuasu Kovakantinen
Sivuja 1050
Kirjasarja Harry Potter
Sarjassa edeltävä Harry Potter ja liekehtivä pikari
Sarjassa seuraava Harry Potter ja puoliverinen prinssi
Kansitaiteilija Mika Launis
ISBN 951-31-2907-1

Harry Potter ja Feeniksin kilta on Harry Potter -kirjasarjan viides osa. Se ilmestyi englanniksi nimellä Harry Potter and the Order of the Phoenix 21. kesäkuuta 2003 ja suomeksi 12. maaliskuuta 2004. Kirjaan perustuva elokuva ilmestyi vuonna 2007. EA games on tehnyt myös kirjaan perustuvan videopelin.

JuoniMuokkaa

VAROITUS:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Harry Potter viettää kesää lomaa, kun pikku Whiningille ilmestyy kaksi ankeuttajaa. Käytettyään suojelius-loitsua puolustaakseen itseään ja serkkuaan Harry saa taikaministeriöstä kirjeen, jossa ilmeoitetaan, että Harry on erotettu Tylypahkasta. Pian kuitenkin saapuu tieto, että Dumbledore on onnistunut saamaan Harrylle mahdollisuuden säilyttää paikkansa koulussa. Myöhemmin kesällä järjestetyssä kurinpidollisessa kuulustelussa Dumbledore puhuu Harryn vapaaksi kaikista syytteistä. Harry palaa ystävineen Tylypahkaan ja tutustuu Luna Lovekivaan. Tylypahkassa Dolores Pimento, jonka taikaministeriö on määrännyt pimeyden voimilta suojautumisen opettajaksi. 

Harryn, Ronin, Hermionen ja muutamaan muun oppilaan kanssa ovat yhtä mieltä ettei, Pimento osaa opettaa he perustavat Albuksen Kaarti nimisen kokoontumis paikan. He harjoittavat kaksin taistelua. Pimento määrätään yli-invisitootiksi. Dumbledoren lähdettyä hänen ylisuuren nenänsä alta Pimento määrätään rehtoriksi.

Harryn koko kouluvuoden jatkuneet näyt Voldemortin tekemisistä huipentuvat V.I.P.-kokeiden aikana näkyyn Voldemortista kiduttamassa ja uhkaamassa Harryn kummisetää Siriusta kuolemalla. Harry lähtee Hermionen, Ronin, Nevillen, Ginnyn ja Lunan kanssa pelastusmatkalle Lontooseen taikaministeriöön pelastamaan Siriusta. Perillä Harrylle selviää, että viimeisin näky olikin ollut Voldemortin virittämä ansa. Ministeriössä Harrya odottaakin joukko kuolonsyöjät. Jonkin ajan kuluttua heidän saapumisesta myös puoli Feeniksin kiltaa  saapuu heidän avukseen. Salaperäisyyksien osastolla käydyssä taistelussa Sirius saa surmansa, sukulaisensa Bellatrix Musta (Lestrangen) ansiota. Harryn jahdattua ja uhkailemalla kidutuskirouksella  Bellatrixia ministeriöön  Voldemort tulee paikalle. Voldemort alkaa kuiskia Harryn korvaan " Hän ansaitsee sen, hän tappoi Siriuksen" tyyppistä Harry tajuaa ja Voldemort riistää hänet aseista. Dumbledoren tultua apuun alkaa kaksintaistelu. Kamppailun lopuksi Voldemort luovuttaa, ja katoaa kun ei ole onnistunut surmata heitä. Hänen kadottua Voldemort iskee Harryyn saatuaan tämän valtaansa Harryn tunteellisuus Siriusta kohtaan pelastavat hänet. Taikaministeriön väkeä tulee enennen sitä sekunttia kun Voldemort ehti kadota Harryn kimpusta Toffeen oli usottava Voldemortin paluu.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki