Wikia

Potterwiki

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

951sivua
tässä wikissä
Keskustelu0
Harrypotter7

Harry Potter ja kuoleman varjelukset (engl. Harry Potter and the Deathly Hallows) on brittikirjailija J. K. Rowlingin luoman Harry Potter -kirjasarjan seitsemäs teos. Se ilmestyi 21. heinäkuuta vuonna 2007 ja jää Rowlingin mukaan kirjasarjan viimeiseksi osaksi. Kirjan brittiläisessä laitoksessa on 607 sivua, ja yhdysvaltalaisessa laitoksessa sivuja on 784. Suomenkielisessä kirjassa on 828 sivua.

Rowling julkisti kirjan lopullisen nimen kotisivuillaan 21. joulukuuta vuonna 2006. Nimi paljastettiin hirsipuupelin ratkaisuna. Kirjailijan kustantaja Bloomsbury Publishing vahvisti nimen oikeaksi vielä samana päivänä. Vuonna 2007 Rowlingin kotisivuilla ilmoitettiin myös kirjan julkaisupäivä, 21. heinäkuuta 2007. Kirjan englanninkielisen version kansivaihtoehdot julkistettiin 28. maaliskuuta vuonna 2007. Jaana Kapari-Jatansuomennos ilmestyi 7. maaliskuuta 2008. Kirjan suomenkielinen nimi paljastettiin 13. syyskuuta 2007. Kuten aiemmatkin Potterit, kirjan kustansi Tammi ja kansikuvan teki Mika Launis. Kirjan takakansihahmoksi on valittu maahinen Lujahaka.

Rowling on kertonut tienneensä jo pitkään, miten Harry Potter -sarja päättyy. Hän suunnitteli jo 1990-luvun alussa sarjalle päätöksen samalla kun keksi koko idean kirjasarjaan. Viimeisen kirjan viimeinen luku oli ollut kirjoitettuna jo useita vuosia, ja tämä käsikirjoitus oli säilössä tallelokerossa, joskin Rowling on joutunut muuttamaan sen sisältöä seitsemättä kirjaa varten.

Myynti Muokkaa

Kirja myi Yhdysvalloissa 8,3 miljoonaa kappaletta ensimmäisen vuorokauden aikana rikkoen näin edellisen kirjan Harry Potter ja puoliverinen prinssi 6,9 miljoonalla myydyllä kappaleella tekemän ennätyksen. 

Ennenaikainen myynti Muokkaa

Kirjaa myytiin vahingossa etukäteen noin viisi kappaletta Nurmeksessa sijaitsevassa S-market Porokylässä 19. heinäkuuta 2007. Kaupan mukaan syynä oli kesäsijaisen tietämättömyys.

DeepDiscount.com toimitti noin 1200 kirjaa yhdysvaltalaisille asiakkailleen etuajassa; jotkut tilaajat saivat sen jo 17. heinäkuuta 2007. Kustantaja sanoo aloittavansa oikeustoimet verkkokauppaa vastaan

Juoni Muokkaa

Severus Kalkaros saapuu Malfoyiden kartanolle ilmoittamaan lordi Voldemortille ja tämän kuolonsyöjille, että Harry aiotaan siirtää pois Likusteritie nelosesta tämän tultua täysi-ikäiseksi. Voldemort yrittää kaikin keinoin päästä käsiksi taikaministeriön ministeriöihin lopulta vallatakseen sen, ja sitä kautta romahduttaakseen velhoyhteiskunnan. Yksi hänen kuolonsyöjistään, Yaxley, onkin onnistunut langettamaan komennuskirouksen vaikutusvaltaiseen taikalainvartijaosaston päällikköön, Pius Sakiaan, joka myöhemmin ylenee taikaministeriksi toimiakseen Voldemortin välikätenä. Ensimmäisen luvun lopuksi Voldemort surmaa Tylypahkan jästitiedon opettajan Amore Burbagen tämän myönteisestä asenteestaan jästejä kohtaan, ja syöttää tämän käärmeelleen Naginille.

Harry Potter täyttää pian 17 vuotta jolloin häntä suojaava taika murenee. Harrya masentavat Rita Luodikon vihjailut Dumbledoren menneisyyden ja elämän hyveliäisyyden kyseenalaistaminen jotka hän aikoo paljastaa pian julkaistavassa kirjassaan. Ennen Harryn lähtöä Likusteritieltä Feeniksin kiltalaiset vievät Dursleyt turvaan Likusteritie nelosta suojaavan taikasuojan rauettua.

Harryn pako Likusteritieltä on hankalaa, koska Voldemortin hallinnassa oleva Sakia valvoo kaikkia kaikkoontumisia alueelta ja on estänyt Harryn kulun hormiverkon kautta, joten ainoa ratkaisu on luudanvarsilla lentäminen. Sitä varten kuusi muuta Feeniksin killan jäsentä, Ron, Hermione, George, Fred, Fleur ja Mundungus Fletcher juovat monijuomalientä muuntuakseen Harryn kaksoisolennoksi. Tämän jälkeen ryhmä jakautuu seitsemäksi pariksi, jotka kukin lentävät eri kohteisiin eli suojataioilla suojattuihin kiltalaisten koteihin ja vasta sieltä lopulliseen kohteeseen Kotikoloon. Kuolonsyöjät ja Voldemort kuitenkin yllättävät pakenijat ja Harryn tunturipöllö Hedwig ja Alastor Villisilmä Vauhkomieli saavat surmansa.

Harry valmistautuu hirnyrkkien etsintää varten, vaikka Molly Weasley yrittääkin estellä häntä, Ronia ja Hermionea pääsemästä puhekontaktiin jotteivät he pääsisi suunnittelemaan matkaansa. Harryn 17-vuotispäivänä taikaministeri Rufus Rymistyir kertoo Harrylle, Ronille ja Hermionelle Albus Dumbledoren jättäneen heille osan testamenttiaan: Hermione saa muinaisilla riimuilla kirjoitetun satukirjan, Ron Dumbledoren itsensä kehittämän pimeyttimen sekä Harry ensimmäisen koskaan nappaamansa kultasiepin. Lisäksi testamentin mukaan Harryn kuuluisi saada Godric Rohkelikon miekka, mutta taikaministeri kieltäytyy luovuttamasta sitä sen ollessa arvokas historiallinen esine.

Ennen Harryn, Ronin ja Hermionen lähtöä vietetään Fleurin ja Billin häitä. Kesken häiden Kingsley Kahlesalpa lähettää kuitenkin viestin häihin, että kuolonsyöjät ovat surmanneet taikaministerin ja ottaneet taikaministeriön haltuunsa. Kuolonsyöjien ilmestyttyä häihin Harry, Ron ja Hermione pakenevat Siriuksen taloon Lontooseen. Lupin käy talossa vierailulla ja kertoo Tonksin olevan raskaana, ja että olisi halukas liittyä Harryn, Ronin ja Hermionen matkalle. Harry kuitenkin raivostuu tästä, koska ei halua että Lupin jättää raskaana olevan vaimonsa yksin, jolloin hän tulee haukkuneensa Lupinia pelkuriksi, jolloin Lupin lähtee raivostuneena takaisin. Salaperäisen R.A.M.in henkilöllisyys selviää: hän on Siriuksen veli Regulus Arcturus Musta. Paljastuu, että Regulus oli hakenut hirnykki-medaljongin kotitonttu Oljon kanssa ja kuollut. Lopulta medaljoki oli päätynyt Dolores Pimennon haltuun. Harry, Ron ja Hermione tunkeutuvat ministeriöön ja saavat anastettua medaljongin. Heidän kaikkoonnuttuaan Yaxley saa kuitenkin otteen Hermionesta, jolloin hän näkee että he piileskelevät Kalmanhanaukiolla, jolloin nuoret joutuvat lähtemään pakoon.

Harry, Ron ja Hermione asuvat teltassa eri paikoissa Isoa-Britanniaa langettamieen suojataikojen suojellessa heitä. He päättävät pitää medaljonkia vuorotellen kaulassaan vartoidakseen sitä. He kuitenkin huomaavat pian hirnyrkin aiheuttavan raskaan ja kylmän epätoivon kantajalleen. Hirnyrkki ja jatkuva ruuan puute saavat Ronin lähtemään. Harry ja Hermione käyvät Godrickin notkossa, jossa Harryn taikasauva katkeaa. Hermione löytää Luodikon Dumbledoresta kirjoittaman kirjan, josta löytyy uusi johtolanka. Ron palaa pimeyttimen avulla takaisin ja Harry löytää suojeliuksen avulla Rohkelikon miekan metsälammesta. Miekalla Ron ja Harry tuhoavat medaljongin.

Harry saa uuden taikasauvan, mutta se ei toimi kunnolla. Nuoret menevät tapaamaan Ksenofilius Lovekivaa, joka kuitenkin kavaltaa heidät ministeriölle pelastaakseen Lunan, joka on panttivankina. He onnistuvat pakenemaan saatuaan selville salaisuuden, jonka jäljillä Dumbledore oli: kuoleman varjelukset on nimitys kolmelle ikivanhalle taikaesineelle. Ne ovat seljasauva, mahtavin olemassa oleva taikasauva, elpymiskivi, jolla voi kutsua kuolleita luokseen ja Harryn näkymättömyysviitta.

Näkymättömyysviitta on jo Harryn. Seljasauva on Voldemortilla, joka otti sen Dumbledoren haudasta, mutta se ei toimi kunnolla. Etsinnän aikana Harrylta lipsahtaa Voldemortin nimi ja nuoret joutuvat vangeiksi Malfoyn kartanoon. He saavat tietää, että Puuskupuhin kuppi on yksi puuttuvista hirnyrkeistä. Heidän onnistuu paeta taikapeilin ja Dobbyn avulla ja heidän mukanaan pakenevat Luna LovekivaDean, Lujahaka-maahinen ja sauvaseppä Ollivander. Dobby kuolee Bellatrixin heittämään tikariin.

Lupin tulee käymään Simpukkamökissä ja kertoo ilouutisen:Tonks ja hän ovat saaneet poikavauvan jonka nimeksi annetaan Ted Remus Lupin Tonksin edesmenneen Ted isän mukaan.Hän myös antaa Harrylle tämän sanat anteeksi ja pyytää tätä pojan kummiksi mihin liikuttunut Harry suostuu.Teddy on myös metamorfimaagi niin kuin äitinsäkin ja Lupin kertookin että pojan tukan väri on jo muuttunut.

Sauvaseppä Ollivander selittää Harrylle, että parhaiten toimii sauva, jonka velho on joko valloittanut itselleen tai joka on valinnut hänet. Nuoret hyökkäävät Lujahaan avulla velhojen pankkiin Irvetaan ja saavat Puuskupuhin kupin haltuunsa. Samalla he menettävät Godrickin miekan maahisille.He menevät Tylyahoon missä heidät pelastaa kuolonsyöjiltä Albus Dumbledoren veli Aberforth, joka kertoo totuuden mm. heidän sisarensa Arianan kuolemasta ym. He lähtevät Tylypahkaan etsimään kolmatta hirnyrkkiä. Ron ja Hermione onnistuvat tunkeutumaan Salaisuuksien kammioon ja tuhoavat Puuskupuhin kupin kuolleen basiliskin myrkkyhampaalla. Tultuaan pois kammiosta Ron sanoo Harrylle että kotitonttuja on käskettävä menemään pois Tylypahkasta koska ne eivät saa kuolla heidän vuokseen. Tähän Hermione reagoi voimakkaasti ja suutelee Ronia tulisesti.

Ennen lopputaistelua oppilaat evakuoidaan Tylypahkasta. Voldemort vaatii luovuttamaan Harryn hänelle, mutta siihen ei suostuta. Taistelu Tylypahkasta alkaa. Surmansa saavat mm. Fred ja Colin, sekä juuri lapsen saaneet Lupin ja Tonks. Kuolemaisillaan oleva Kalkaros antaa Harrylle muistojaan ja sanoo Harrylle ennen kuolemaansa: ”Katso minua.” – koska haluaa vielä viimeisen kerran nähdä lapsesta asti rakastamansa Lilyn silmät. Muistoja katsellessaan Harry saa tietää, että Harrya vihannut ja Dumbledoren edellisessä kirjassa tappanut Kalkaros onkin salaa auttanut Harrya hänen etsinnässään, ja että Harry itse on viimeinen hirnyrkki; häneen jäi pala Voldemortin sielua tämän yrittäessä surmata hänet vauvana.

Harry antautuu ja Voldemort tappaa Harryn. Samalla tuhoutuu Harryssa oleva hirnyrkki. Voldemortin kirottua Harryn tappokirouksella hän löytää itsensä oudosta palatsimaisesta rakennuksesta. Siellä oleva Dumbledore paljastaa, että he ovat Harryn mielen sisällä ja Harry itse makaa metsässä siinä kohdassa mihin kaatui; häntä suojeli Voldemortin sisäänsä ottama Harryn veri.

Dumbledore kertoo myös, että hän lähetti nimenomaan epäileväisen Hermionen jarruttamaan Harrya, koska pelkäsi Harryn kuuman pään voittavan tämän hyvän sydämen. Näin Harry oppi oikeat perusteet varjelusten käytölle: hän käytti kultasiepin sisällä ollutta elpymyskiveä suojellakseen ystäviään eikä itsekkäisiin tarkoituksiin.

Harry palaa kehoonsa, ja Voldemortin käskystä Narcissa Malfoy tarkistaa, onko Harry vielä hengissä. Narcissa kysyy kuiskaten, onko hänen poikansa Draco hengissä. Saatuaan myöntävän vastauksen, hän valehtelee Voldemortille, että Harry on kuollut. Voldemort antaa Hagridille tehtäväksi kantaa Harryn ruumiin Tylypahkaan. Siellä Neville Longbottom nousee vastustamaan Voldemortia vaikka Voldemort halusikin hänet kuolonsyöjiin. Nevillen onnistuu vetää Godrick Rohkelikon miekka lajitteluhatusta ja surmata Voldemortin käärme Nagini. Näin tuhoutuu Voldemortin viimeinen hirnyrkki ja Voldemort on jälleen tavallinen kuolevainen.

Taistelut alkavat uudelleen. Molly Weasley tappaa Bellatrixin tämän yritettyä tappaa Ginny. Nyt Harry astuu jälleen esiin ja langettaa kilpiloitsun Mollyn ja Voldemortin välille, sillä Voldemort oli tappamassa häntä kostoksi Bellatrixin kuolemasta, ja kohtaa Voldemortin kaksintaistelussa. Voldemort yrittää tappaa Harryn seljasauvalla mutta ei onnistu, koska sauvan oli voittanut Dumbledorelta Draco Malfoy, jonka Harry puolestaan oli voittanut Malfoyn kartanossa. Taikasauva palaa Harryn, sen oikean omistajan käteen ja Voldemort kuolee.

Harry, Ron ja Hermione menevät rehtorin kansliaan kertomaan Dumbledoren muotokuvalle viimeiset auki olleet seikat: Harry pudotti elpymyskiven metsään eikä sitä sieltä enää löytäisi, hän pitäisi näkymättömyysviitan ja korjattuaan rikkimenneen piikkipaatsama-feeniksinsulka -taikasauvansa hän veisi seljasauvan takaisin Dumbledoren hautaan. Jos hän aikanaan kuolisi voittamattomana, sauvan voima sammuisi lopullisesti. Dumbledoren muotokuva kyynelehti ja oli onnellinen Harryn voitosta ja Voldemortin kukistamisesta. Harryn, Ronin ja Hermionen mennessä kansliaan taulut taputtivat heille. Myös Riesu oli onnellinen Voldemortin kukistamisesta ja hoilotti voitonlaulua "Me tehtiin niistä selvää, on Potta miehemme, Jo mullaks Volde muuttuu, on syytä riemulle!"

Kirjan epilogi kertoo tapahtumista 19 vuotta myöhemmin. Harry ja Ginny ovat menneet naimisiin, samoin Ron ja Hermione. Harrylla ja Ginnyllä on kolme lasta - James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna Potter - kun taas Ronilla ja Hermionella kaksi, Rose ja Hugo. Myös Draco Malfoy on mennyt naimisiin, ja hänellä on poika nimeltä Scorpius. Billillä ja Fleurilla on tytär Victoire, joka seurustelee Teddy Lupinin kanssa.

Harryn arpea ei ole särkenyt sitten Voldemortin kuoleman. Kirja loppuu lauseeseen: "Kaikki oli hyvin."

J. K. Rowlingin Harry Potter-sarjan
Viisasten kivi kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Salaisuuksien kammio kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Azkabanin vanki kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Liekehtivä pikari kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Feeniksin kilta kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Puoliverinen prinssi kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Kuoleman varjelukset kirja elokuva 1 peli 1 elokuva ääniraita 1 peli ääniraita 1
elokuva 2 peli 2 elokuva ääniraita 2 peli ääniraita 2
Muut kirjalliset työt Muut pelit
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat Harry Potter: Trading Card Game
Huispaus kautta aikojen LEGO Creator: Harry Potter/Harry Potter ja salaisuuksien kammio
Siuntio Silosäkeen tarinat Harry Potter ja Huispauksen MM-kisat
Harry Potter esiosa Harry Potter: Etsi Kutka
Harry Potter: Pop-Up kirja Harry Potter Interaktiivinen DVD peli: Tylypahka haaste/Velhomaailma
Harry Potter: Suuri velhouskirja Harry Potter: Loitsuja
Harry Potter: Legenda LEGO Harry Potter: Years 1-4/Years 5-7
LEGO Harry Potter: Luo velhomaailma! Moottoripyörä paeta
LEGO Harry Potter: Tuntomerkkejä velhomaailma Harry Potter: Quest
Tietosanakirja on Potterworld (potentiaalisesti peruutettu) Harry Potter for Kinect
J.K. Rowling: Bibliografia Velhon haaste
Muut kaanon Muita elokuvia/dokumentteja/ääniraitoja
J. K. Rowling viralliset sivut Harry Potter ja minä
Pottermore Kuningattaren käsilaukku
Velhomaailma Harry Potter J.K. Rowling: Vuosi vuonna elämä
Harry Potter: Näyttely Harry Potter ja Huispauksen MM-kisat (videopeli ääniraita)
Tekeminen Harry Potter Taika sanat: J.K. Rowling tarina
Wonderbook: Book of Spells Harry Potter: Lisäksi sivu
Wonderbook: Book of Potions Tarina kolmesta veljeksestä
Harry Potter ja Kirottu lapsi Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
HenkilötPaikatKäännökset

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki