Wikia

Potterwiki

Harry Potter ja puoliverinen prinssi

951sivua
tässä wikissä
Keskustelu0
Hp puoliverinen prinssi

Harry Potter ja puoliverinen prinssi (engl. Harry Potter and the Half-Blood Prince) on J. K. Rowlingin kirjoittaman Harry Potter -kirjasarjan kuudes osa. Se ilmestyi englanniksi 16. heinäkuuta 2005. Kustantajan vaatimuksesta kirjan myynti aloitettiin kaikissa viidessätoista julkaisumaassa samanaikaisesti, Suomessa aamuyöllä kello kahdelta. Suomenkielinen käännös ilmestyi 16. maaliskuuta 2006. Kirjasta tilattiin uusi painos jo ennen ensimmäisen julkaisemista. Kirjasta on julkaistu myös samanniminen elokuva.

Teoksen nimeä oli alun perin suunniteltu käytettävän Harry Potter ja salaisuuksien kammio -kirjasta, josta pois jäänyttä aineistoa ja paljastuksia kirja hyödyntää.

Juoni Muokkaa

Taikamaailma saa uuden taikaministerin, kun ministeri Cornelius Toffeen tilalle valitaan Rufus Rymistyir. Tylypahkan uudeksi pimeyden voimilta suojautumisen opettajaksi valitaan Severus Kalkaros ja uudeksi liemiopettajaksi Horatius Kuhnusarvio. Kuhnusarviosta tulee myös Luihuisen tuvanjohtaja Kalkaroksen lähdettyä Tylypahkasta kirjan lopussa. hänen mukana.

Harry Potterin kummisedän Sirius Mustan kuoltua Harry perii hänen talonsa tavaroineen. Hän perii myös kotitonttu Oljon ja hevoskotka Hiinokan. Kuudentena kouluvuonna Harrysta tulee Rohkelikon tuvanhuispauskapteeni. Käy myös ilmi, että Harryn uusi, käytetty liemikirja on kuulunut aiemmin henkilölle nimeltä puoliverinen prinssi.

Kirjan reunamerkintöjen avulla Harry voittaa liemitunneilla kaikki muut oppilaat, myös ystävänsä Hermionen. Harry ja Tylypahkan rehtori Albus Dumbledore saavat yksityistunneillaan selville, että pimeyden velho Voldemort on siirtänyt osia sielustaan kuuteen eri esineeseen, niin sanottuihin hirnyrkkeihin. Yksi näistä oli Voldemortin päiväkirja, jonka Harry tosin tuhosi jo toisena kouluvuotenaan. Myös Dumbledoren tuhoama Lomen Kolkon sormus oli hirnyrkki. Voldemort voidaan tuhota kokonaan vasta, kun kaikki nämä esineet on hävitetty. Kirjassa Harry saa myös uuden otteen tunteistaan parhaan ystävänsä Ronin pikkusiskoa Ginnyä kohtaan, nähtyään hänet yhdessä luokkatoverinsa Dean Thomasin kanssa. Kirjan edetessä Ginny ja Dean kuitenkin eroavat ja pian Harry tarttuu tilaisuuteensa ja alkaa seurustella Ginnyn kanssa.

Kirjan loppupuolella Harry ja Dumbledore menevät luolaan, josta Dumbledore olettaa löytävänsä yhden hirnyrkeistä, Salazar Luihuiselle kuuluneen medaljongin. Harry ja Dumbledore matkustavat lumotulla veneellä maanalaisen järven poikki ja löytävät hirnyrkin järven keskellä olevalta luodolta. Harry ja Dumbledore, joka on henkihieverissä medaljonkia suojanneen myrkyn vuoksi, palaavat Tylypahkaan, jossa vallitsee kaaos ja jonka yläpuolella leijuu pimeän piirto.

Kuolonsyöjäksi ryhtynyt Draco Malfoy on päästänyt muut kuolonsyöjät sisään Tylypahkaan ja paljastaa, että on saanut Voldemortilta tehtävän tappaa Dumbledore. Koska Draco ei kykenekään murhaan, Severus Kalkaros surmaa Dumbledoren hänen puolestaan. Kalkaros ja Malfoy pakenevat Tylypahkasta muiden kuolonsyöjien kanssa.

Kalkaroksen ja Dracon lähtiessä Tylypahkasta ilmenee, että Kalkaros on puoliverinen prinssi. Harry saa selville, ettei medaljonki olekaan hirnyrkki vaan joku oli vienyt sen jo ennen heitä ja asettanut tilalle kopion, jonka sisältä Harry löytää nimimerkki R.A.M.:n Voldemortille osoittaman viestin. R.A.M. kertoo ottaneensa hirnyrkin ja tuhoavansa sen niin pian kuin voi. Dumbledoren hautajaisissa Harry haluaa lopettaa seurustelun Ginny Weasleyn kanssa, jottei Voldemort voisi käyttää läheistä suhdetta hyväkseen taistelussa Harrya vastaan. Harry päättää olla palaamatta seuraavana vuonna Tylypahkaan; sen sijaan hän aikoo mennä Godrickin Notkoonvanhempiensa haudalle ja osallistua Billin ja Fleurin häihin kesällä heti 17. syntymäpäivänsä jälkeen.

Sen jälkeen Harry aikoo etsiä viimeiset hirnyrkit ja tappaa Voldemortin. Ron ja Hermione lupaavat tulla Harryn mukaan Dursleyille ja metsästämään hirnyrkkejä.

Kulissien takana Muokkaa

  • Kirjaa myytiin ennakkoon ennätysmäärä, Amazon.comin  kautta 1,4 miljoonaa kappaletta ja pohjoisamerikkalaisiin kirjakauppoihin 10,8 miljoonaa kappaletta, joista 6,9 miljoonaa kappaletta myytiin ensimmäisen 24 tunnin aikana.
J. K. Rowlingin Harry Potter-sarjan
Viisasten kivi kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Salaisuuksien kammio kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Azkabanin vanki kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Liekehtivä pikari kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Feeniksin kilta kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Puoliverinen prinssi kirja elokuva peli elokuva ääniraita peli ääniraita
Kuoleman varjelukset kirja elokuva 1 peli 1 elokuva ääniraita 1 peli ääniraita 1
elokuva 2 peli 2 elokuva ääniraita 2 peli ääniraita 2
Muut kirjalliset työt Muut pelit
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat Harry Potter: Trading Card Game
Huispaus kautta aikojen LEGO Creator: Harry Potter/Harry Potter ja salaisuuksien kammio
Siuntio Silosäkeen tarinat Harry Potter ja Huispauksen MM-kisat
Harry Potter esiosa Harry Potter: Etsi Kutka
Harry Potter: Pop-Up kirja Harry Potter Interaktiivinen DVD peli: Tylypahka haaste/Velhomaailma
Harry Potter: Suuri velhouskirja Harry Potter: Loitsuja
Harry Potter: Legenda LEGO Harry Potter: Years 1-4/Years 5-7
LEGO Harry Potter: Luo velhomaailma! Moottoripyörä paeta
LEGO Harry Potter: Tuntomerkkejä velhomaailma Harry Potter: Quest
Tietosanakirja on Potterworld (potentiaalisesti peruutettu) Harry Potter for Kinect
J.K. Rowling: Bibliografia Velhon haaste
Muut kaanon Muita elokuvia/dokumentteja/ääniraitoja
J. K. Rowling viralliset sivut Harry Potter ja minä
Pottermore Kuningattaren käsilaukku
Velhomaailma Harry Potter J.K. Rowling: Vuosi vuonna elämä
Harry Potter: Näyttely Harry Potter ja Huispauksen MM-kisat (videopeli ääniraita)
Tekeminen Harry Potter Taika sanat: J.K. Rowling tarina
Wonderbook: Book of Spells Harry Potter: Lisäksi sivu
Wonderbook: Book of Potions Tarina kolmesta veljeksestä
Harry Potter ja Kirottu lapsi Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
HenkilötPaikatKäännökset

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki