Wikia

Potterwiki

Harry Potter ja salaisuuksien kammio

Keskustelu0
715sivua
tässä wikissä
HUOM:  Toisin kuin suurin osa Potterwikin sisällöstä, tämä artikkeli kertoo todellisesta henkilöstä, esineestä, asiasta tai ilmiöstä.
Harry Potter -kirjat ja -elokuvat.
Harry Potter ja viisasten kivi kirja, elokuva
Harry Potter ja salaisuuksien kammio kirja, elokuva
Harry Potter ja Azkabanin vanki kirja, elokuva
Harry Potter ja liekehtivä pikari kirja, elokuva
Harry Potter ja Feeniksin kilta kirja, elokuva
Harry Potter ja puoliverinen prinssi kirja, elokuva
Harry Potter ja kuoleman varjelukset kirja, elokuva
Huispaus kautta aikojen
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
Siuntio Silosäkeen tarinat

Harry Potter ja salaisuuksien kammio (engl. Harry Potter and the Chamber of Secrets) on J.K. Rowlingin Harry Potter -kirjasarjan toinen osa, jossa Harry aloittaa toisen vuotensa Tylypahkan noitien ja velhojen koulussa. Kirjasta on myös tehty samanniminen elokuva.

JuoniMuokkaa

Kesäloman aikana Dobby-kotitonttu tulee varoittamaan Harrya jostakin oudosta, joka tulee tapahtumaan Tylypahkassa. Dobby vaatii Harrya jättämään koulun ja tulee samalla paljastaneeksi ottaneensa kaikki Harrylle lähetetyt kirjeet. Harry ei kuitenkaan suostu jäämään pois Tylypahkasta, joten Dobby lähtee alakertaan, jossa Harryn Vernon-setä kestitsee liiketuttaviaan. Estääkseen Harrya palaamasta Tylypahkaan Dobby räsäyttää illan jälkiruoan lattialle. Dobbyn suunnitelma onnistuu ja Dursleyt telkeävätkin Harryn tämän omaan huoneeseen loppukesäksi. Lisäksi Harry saa Taikaministeriöstä virallisen varoituksen laittomasta taikuuden käytöstä.

Ennen kesäloman loppua Harryn ystävät, Ronald Weasley ja hänen veljensä Fred ja George auttavat hänet pakoon lentävällä Ford Anglialla. Harry viettää lopun kesälomastaan Weasleyn perheen luona. He käyvät myös Viistokujalla, joskin Harry eksyy menomatkalla Iskunkiertokujalle. Säilä & Imupaperissa Harry joutuu parrasvaloihin Gilderoy Lockhartin kanssa ja Lucius Malfoy sujauttaa Tom Valedron päiväkirjan Ronin pikkusiskon Ginny Weasleyn noidankattilaan toteuttaakseen juonen, josta Dobby oli varoittanut Harrya, eli puhdistaakseen Tylypahkan jästisyntyisistä.

Kouluvuosi ei ala ongelmitta, sillä Dobby estää Harryn Ja Ronin pääsyn laiturille 9 3/4. He päättävätkin lentää Tylypahkaan herra Weasleyn lentävällä autolla. Saavuttuaan koululle he kuitenkin törmäävät tällipajuun, joka lähes surmaa heidät. Kouluvuoden aikana Dobbynvaroitukset käyvät toteen, kun salaisuuksien kammio aukeaa ja sen hirviö alkaa kangistaa koulun oppilaita, mukaanlukien Harryn toiseksi parhaan ystävän Hermione Grangerin. Lisäksi Harry kuulee salaperäisiä ääniä koulun seinien sisältä ympäri vuotta.

Harry myös viettää luvattoman paljon aikaa tyttöjen vessassa, Sillä hän tekee monijuomalientä. Ja kun  Hermone otta vahinkossa kissankarvoja hän joutuu moneksi päiväksi sairaalasiipeen

Lukuvuoden lopulla Harry saa ystäviensä kanssa selville salaisuuksien kammion sijainnin ja menee pelastaman sinne teljettyä Ginnyä. He pakottavat Lockhartin mukaansa.. Kammiossa hirviö paljastuu basiliskiksi ja kammion avaajaksi Ginny, joka tosin toimi lordi Voldemortin välikappaleena. Harry onnistuu surmaamaan basiliskin ja palata Ginnyn, Ronin,Fawkesin ja Lockhartin kanssa linnaan. Lockhart tosin menetti muistinsa yrittäessään pyyhkiä Harryn ja Ronin muistit ryöstääkseen kunnian itselleen ikäraja 11v 9 vuotias saa katsoa aikuisen kanssa.

ÄLKÄÄ MUOKATKO SIVUJA ASIATTOMIKSI!

Tämä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Harry Potter-wikiä laajentamalla sitä, mutta teethän sen uudessa osoitteessa (http://fi.harrypotter.shoutwiki.com), koska wiki sijaitsee nyt siellä.

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki