Wikia

Potterwiki

Huispaus

Keskustelu0
722sivua
tässä wikissä
Quidditch Pitch

Tylypahkan huispauskenttä

Huispaus (engl. Quidditch) on luudanvarsilla ilmassa pelattava taikaurheilulaji, joka on velhomaailman suosituin urheilulaji.

KultasieppiMuokkaa

Sieppi on saksanpähkinän kokoinen siivekäs pallo Etsijän tehtävä on napata sieppi ja päättää peli. Siepin napannut joukkue saa 150 pistettä ja yleensä voittaa. Poikkeus nähtiin kirjassa Liekehtivä pikari

PallotMuokkaa

Palloja on huispauksessa neljä: kaato, kaksi ryhmyä ja kultasieppi.

Kaato on läpimitaltaan 12 tuumaa eli hiukan yli 30 senttimetriä oleva punainen, nahasta valmistettu pallo, jonka jahtaajat yrittävät saada vastustajan maalivanteiden läpi. Maalin tehnyt joukkue saa 10 pistettä.

Ryhmyt ovat rautaisia palloja, joiden halkaisija 10 tuumaa eli runsaat 24 senttimetriä. Ryhmyt lentelevät ympäri kenttää yrittäen kolkata sattumanvaraisia pelaajia luudanvarsiltaan.

Kultasieppi on kultainen pallo, jonka läpimitta on noin yksi tuuma eli noin 2.5 senttimetriä. Se lentelee ympäri kenttää pakoillen etsijöitä. Koska sieppi on hyvin pieni ja huispauskenttä melko suuri, etsijöiltä vaaditaan tarkkaavaisuutta ja siepin nopeiden suunnanmuutosten vuoksi heidän tulee olla ketteriä. Siepin napannut etsijä tienaa joukkueelleen 150 pistettä, ja peli päättyy siepin jäädessä kiinni.

KenttäMuokkaa

Huispausta pelataan soikion muotoisella kentällä, jonka pituus on 500 jalkaa eli 152 metriä ja leveys 180 jalkaa eli 55 metriä. Kentän kummassakin päädyssä on kolme korkeiden salkojen päässä sijaitsevaa maalirengasta. Kentän keskellä on keskiympyrä, josta peli aloitetaan.

PeliMuokkaa

Peli aloitetaan kentän keskiympyrästä. Joukkueiden kapteenit kättelevät, minkä jälkeen pelaajat nousevat luudanvarsilleen ja ponkaisevat ilmaan tuomarin vapauttaessa ryhmyt sekä siepin ja heittäessä kaadon ilmaan jahtaajien napattavaksi.

Koska huispauspelien kestoa ei ole ennalta määrätty, pelissä ei ole eriä eikä niinikään erätaukojakaan. Kapteenit voivat tosin pyytää tuomarilta aikalisää. Pisin jatkunut peli on kestänyt kolme kuukautta joten on jouduttu varaamaan oikeille pelaajille sijisia että oikeat pelaajat pääsevät syömään ja nukkumaan.

Muutoin peli jatkuu keskeytymättä kunnes jonmmankumman joukkueen etsijä saa siepin kiinni. Pelin voittaa se joukkue, jolla on lopussa eniten pisteitä. Koska siepin kiinni saanut etsijä saa 150 pistettä, hänen joukkueensa on useimmiten voittaja. Joskus kuitenkin käy niin, että vastajoukkue on ansainnut maaleja tekemällä niin paljon pisteitä, että siepin saanut joukkue häviää.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki