Wikia

Potterwiki

James Potter

Keskustelu2
717sivua
tässä wikissä
James et Lily Potter1
James Potter (vanhempi)
Biografiset tiedot
Syntynyt

27. maaliskuuta 1960

Kuollut

31. lokakuuta 1981, Godrickin notko

Verisääty

Puhdasverinen

Alias
  • Sarvihaara
Titteli(t)
Ulkonäkö
Laji

Ihminen

Sukupuoli
Hiusten väri

Mustat

Silmien väri

Pähkinänruskeat

Ihonväri

Vaalea

Perhe
Perheenjäsenet
Taikakyvyt
Animaagi

Uroshirvi (ei rekisteröity)

Taikasauva

Mahonkisauva, 11 tuumaa. Notkea, erinomainen muodonmuutoksiin.

Suojelius

Uroshirvi

Suhteet
Tupa

Rohkelikko

Uskollisuus
.

James Potter (27. maaliskuuta 1960 – 31. lokakuuta 1981) oli Harry Potterin isä, joka murhattiin Harryn ollessa vain vuoden ikäinen. Harrylle kerrotaan usein, että hän on silmiään lukuun ottamatta aivan isänsä näköinen. Myös Jamesilla oli pyöreät silmälasit ja mustat, epäsiistit hiukset. Hänen silmänsä olivat pähkinänruskeat.

Rohkelikkoon kuulunut James oli naimisissa Lily Evansin kanssa. Hän oli myös rekisteröimätön animaagi joka osasi muuttua uroshirveksi, joka oli myös Jamesin suojelius. Jamesin lähimmät ystävät kutsuivat häntä Sarvihaaraksi, koska hän osasi muuttua uroshirveksi.

ElämäkertaMuokkaa

LapsuusMuokkaa

James syntyi puhdasveriseen velhoperheeseen. Kummatkin Jamesin vanhemmista olivat velhoiksikin vanhoja saadessaan Jamesin, ja molemmat kuolivat, kun James oli kahdenkymmenen tienoilla. Koska James oli perheen ainoa lapsi, hänestä tuli hieman hemmoteltu, mikä ilmeni kepposteluna ja sääntöjen rikkomisena.

TylypahkaMuokkaa

James aloitti Tylypahkan noitien ja velhojen koulun 1971, ja lajiteltiin Rohkelikkoon. Hänen parhaista ystävistän, Sirius Mustasta, Remus Lupinista ja Peter Piskuilanista ja hänestä itsestään tulivat kelmeinä tunnettu porukka joka sai ihailua muiden oppilaiden joukossa. He kiusasivat usein Kalkarosta jota Lily joutui puolustamaan.

James valittiin Rohkelikon huispausjoukkueen jahtaajaksi, ja kolmannella-viidennellä hänet valittiin kapteeniksi. Jamesilla oli tapana haroa hiuksiaan, leikkiä varastetulla siepillä ja vilkuilla Lily Evansia sekä tämän ystäviä.

Jamesin tuloksia V.I.P.-kokeissa ei tunneta. Pimeydenvoimilta suojautumis -kokeen jälkeen James aiheutti Kalkaroksen tämän elämän nöyryyttävimmän hetken nostettuaan Severuksen ilmaan tämän itse kehittämällä Keholeijus-loitsulla. James lopetti vasta kun Lily alkoi uhkailla tätä. Tilanne auttoi tosin Jamesia vielä enemmän koska Kalkaros haukkui kiitokseksi Lilyn kuraveriseksi mikä katkaisi heidän välinsä. James sai näin tilaisuutensa iskeä Lily parantamalla sitä ennen käytöstapansa. Kuudennella luokalla hän pelastikin Kalkaroksen hengen, estämällä tätä menemästä ihmissudeksi muuttumassa olleen Lupinin perässä Rääkyvään röttelöön. Kalkaros jäi henkensä velkaa Jamesille, minkä hän maksoi myöhemmin vastahakoisesti Harrylle koska uskoi Jamesin pelastaneen hänet vain Tylypahkasta erottamisen pelossa.

Viidentenä vuonnaan Kelmit loivat myös Kelmien kartan ja kaiken lisäksi James, Sirius sekä Peter oppivat animaageiksi, pitääkseen Remukselle seuraa tämän ollessa ihmissusihahmossaan. James muuttui kookkaksi uroshirveksi, joka oli myös hänen suojeliuksensa, Sirius muuttui koiraksi, joka muistutti kalmakoiraa, ja Peter rotaksi.

Seitsemännellä luokalla James ja Lily alkoivat seurustella Kalkaroksen suureksi pettymykseksi. Pari meni naimisiin n. 20-vuotiaina; häissä ei ollut arkojen aikojen vuoksi muita vieraita kuin Jamesin bestman Sirius.

Feeniksin kiltaMuokkaa

James ja Lily kuuluivat Voldemortia vastustaneeseen Feeniksin kiltaan ja olivat todella läheisiä Dumbledorelle. He "uhmasivat Voldemortia kolmesti" ennen kuin parin ainoa lapsi Harry syntyi heinäkuun viimeisenä päivänä 1980. Harry täytti näin Sibylla Punurmion lausuman ennustuksen Voldemortin kukistajaan liittyen, minkä vuoksi Potterit täytyi piilottaa Salaisuudenhaltija-loitsulla. Piilopaikaksi tuli Godrickin notko, jossa Potterit ystävystyivät Bathilda Bagshotin kanssa.

Godrickin notkon salaisuudenhaltijaksi ehdotettiin ensin Siriusta (Dumbledore ehdotti tosin itseään ennen sitä), mutta tämä uskoi olevansa liian helposti arvattava minkä vuoksi haltijaksi vaihdettiin hiljattain ja muilta salaa Piskuilan. Peter oli kuitenkin jo vaihtanut ystäviensä tietämättä kuolonsyöjien puolelle.

KuolemaMuokkaa

Pyhäinpäivän aattona 1981 Voldemort lähti Godrickin notkoon murhaamaan Harryn ja mursi Pottereiden talon oven. James käski Lilyn lähtemään Harry mukanaan kun James yritti jäädä pidättelemään Voldemortia ovelle. Jamesin taikasauva oli kuitenkin jäänyt olohuoneeseen, minkä ansiosta Voldemort pystyi helposti tappamaan hänet avada kedavralla.

Kuolemansa jälkeen James palasi myöhemmin Harryn elämään useamman kerran tosin ei-fyysisesti; Iseeviot-peilin kautta Harryn ensimmäisenä lukuvuonna, Pikkuhirttivaaran hautausmaalla Harryn taistellessa Voldemortia vastaan hänen kaikunsa ilmestyttyä Voldemortin sauvasta Varhennum loitsuimes -ilmiön jälkeen, sekä elpymiskiven kautta Tylypahkan taistelun aikana.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki