Fandom

Potterwiki

Kuoleman varjelukset

1 038sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Deathly Hallows Sign svg.png

Kuoleman varjeluksien symboli. Pystyviiva kuvaa seljasauvaa, kolmio näkymättömyysviittaa ja ympyrä elpymyskiveä.

Kuoleman varjelukset (engl. Deathly Hallows) on nimitys kolmelle ikivanhalle taikaesineelle. Siuntio Silosäe kertoo tarinassaan Tarina kolmesta veljeksestä, että ne olisi valmistanut itse Kuolema kolmelle Peverellin veljekselle. Albus Dumbledoren mielestä tarina ei pidä paikkansa, vaan Peverellit ovat valmistaneet ne itse. Uskomuksen mukaan kaikkien kolmen haltija olisi Kuoleman herra.

Kuoleman varjeluksetMuokkaa

SeljasauvaMuokkaa

Seljasauva (engl. Elder Wand) on maailman kaikkien aikojen mahtavin taikasauva, jonka ensimmäinen omistaja oli Antiokhos Peverell. Sauvaa on pelätty kautta aikojen suuresti, sillä sen historia on ollut todella verinen. Tämä liittyy tarinaan, jonka mukaan sauvan voi riistää edelliselliseltä omistajalta ainoastaan tuhoamalla hänet. Monet ovat ymmärtäneet sen tappamisen tarpeena, vaikka oikeasti pelkkä aseistariisuntakin riittää. Seljasauva kuului Gellert Grindelwaldille, kunnes Albus Dumbledore kukisti hänet ja lähetti vankilaan. Dumbledore puolestaan menetti sauvan Draco Malfoylle, joka riisui hänet aseista ennen Severus Kalkaroksen tappamista. Malfoy ei tiennyt, mikä sauva se oli. Myöhemmin lordi Voldemort ryösti sauvan Dumbledoren haudasta. Sauvan uskollisuus pysyi kuitenkin Malfoylla. Harry Potter riisti sauvan Malfoylta tämän oman sauvan ja sai seljasauvan voimat haltuunsa. Voldemort käytti seljasauvaa, mutta se ei toiminut hänellä oikein. Sen ansiosta hän ei kyennyt tappamaan Harrya. Voldemortin tuhon jälkeen Harry vei sauvan takaisin Dumbledoren hautaan.

NäkymättömyysviittaMuokkaa

Näkymättömyysviitta (engl. Cloak of Invisibility) on viitta, joka tekee kantajansa näkymättömäksi. Sen ensimmäinen omistaja oli Ignotus Peverell. Monien vaiheiden jälkeen viitta päätyi James Potterille, jonka kuoleman jälkeen sen otti haltuunsa Albus Dumbledore. Dumbledore antoi sen kuitenkin lahjaksi Jamesin pojalle, Harry Potterille tämän ensimmäisenä kouluvuotena. Kuoleman varjeluksiin kuuluvan näkymättömyysviitan lisäksi on myöhemmin kehitelty muita näkymättömyysviittoja. Yhden omisti Bartemius Kyyry nuorempi.

ElpymyskiviMuokkaa

Elpymyskivi (engl. Resurrection Stone) on kivi, jolla voi kutsua kuolleita luokseen. Kiven alkuperäinen omistaja oli Kadmos Peverell. Peverelliltä kivi periytyi lordi Voldemortin äidin puoleiselle Kolkon suvulle. Jossakin kiven historian vaiheessa se kiinnitettiin sormukseen, josta Voldemort teki aikanaan hirnyrkin. Albus Dumbledore tuhosi hirnyrkin, sai kiven haltuunsa ja lahjoitti sen Harry Potterille.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki