Wikia

Potterwiki

Lily Potter

Keskustelu0
724sivua
tässä wikissä

James et Lily Potter
Lily Potter (os. Evans)
Biografiset tiedot
Syntynyt

30. tammikuuta 1960

Kuollut

31.lokakuuta 1981

Verisääty

Jästisyntyinen

Titteli(t)
Ulkonäkö
Laji

Ihminen

Sukupuoli
Hiusten väri

Tummanpunaiset

Silmien väri

Vihreät

Ihonväri

Vaalea

Perhe
Perheenjäsenet
Taikakyvyt
Suojelius

Naarashirvi

Suhteet
Tupa

Rohkelikko

Uskollisuus
.

Lily Potter (os. Evans, 30. tammikuuta 1960 - 31. lokakuuta 1981) oli jästisyntyinen noita, James Potterin vaimo ja Harry Potterin äiti. Lily menehtyi Ensimmäisen velhosodan lopussa Voldemortin tappokiroukseen suojeltuaan ainoaa lastaan tältä, luoden näin Harrylle voimakkaan ja elintärkeän suojan.

Lilyllä oli syvänpunaiset pitkät hiukset ja vihreät silmät. Vihreät silmät periytyivät Harrylle joka oli muuten isänsä Jamesin näköinen.

ElämäMuokkaa

LapsuusMuokkaa

Lily ja Petunia Evans olivat siskokset.

Petunia itsekin halusi päästä Tylypahkaan, joten hän kirjoitti kirjeen Albus Dumbledorelle, saaden kieltävän vastauksen. Kateellinen Petunia alkoi siitä pitäen vihata sisartaan, koska hän oli kummajainen. Josta ei puhuttu enää Dursleyn perheessä

TylypahkaMuokkaa

Lily tapasi ensimmäistä kertaa tulevaisuuden miehensä Jamesin Tylypahkan pikajunassa, joka istui hänen ja Kalkaroksen viereisessä vaunuosastossa Sirius Mustan kanssa. Lily oppi alusta lähtien karsastamaan Jamesia joka rupesi heti nälvimään Kalkarosta kuultuaan tämän halusta kuulua Luihuiseen. Kalkaroksen kauhuksi Lily lajiteltiin kuitenkin Jamesin tapaan Rohkelikkoon.

Lilyn kerrottiin koulussa olleen lahjakas ja suosittu noita, joka oli erityisen hyvä taikajuomissa ja kuului Horatius Kuhnusarvion Kuhnukerhoon. Viidennellä luokalla Lilystä tehtiin valvojaoppilas ja seitsemännellä luokalla johtajatyttö. Tupaeroista huolimatta Lily säilytti hyvät suhteet Kalkarokseen, siihen asti kunnes Kalkaros haukkui häntä kuraveriseksi sen jälkeen, kun Lily oli lopettanut hänen kiusaamisensa. Sitä ennenkin suhteet olivat rakoilleet Kalkaroksen kuolonsyöjäystävien takia. Lilyyn ihastunut James käytti tapauksen hyväkseen ja lopetti Lilyn mieliksi muiden oppilaiden (mm. Kalkaros) turhan kiroamisen, josta tämä oli arvostellut häntä. Lily rakastui sittemmin aikuistuneeseen Jamesiin ja he alkoivat seurustella viimeisenä kouluvuonna.

Ensimmäinen velhosotaMuokkaa

Lily ja James menivät naimisiin nuorina, alle 20-vuotiaina, pienissä ja salaisissa häissä, joissa oli vieraana vain Jamesin bestmanina toiminut Sirius. Syynä salaisten häiden pitoon oli käynnissä ollut Voldemortin vastainen sota; Lily ja James kuuluivat Voldemortia vastustaneeseen Feeniksin kiltaən. Sodan aikana Potterit "vastustivat Voldemortia kolme kertaa", mikä teki ainoasta lapsestaan Harrysta Voldemortin kuuleman ennustuksen "valitun", joka tuhoaisi pimeyden lordin. Potterien turvallisuus taattiin uskollisuusloitsulla jossa Siriuksessa tehtiin salaisuuksienhaltija,mutta Sirius uskoi Peter Piskuilan Toimivan salaisuudenhaltijana paremmin. Piskuilan oli kuitenkin kiltalaisten tietämättä siirtynyt kuolonsyöjien puolelle ja paljasti Potterien olinpaikan Voldemortille.

Lily ja James piileskelivät Harryn kanssa kaiken tämän ajan Godrickin notkossa. Heistä tuli siellä Bathilda Bagshotin kanssa hyviä ystäviä.

KuolemaMuokkaa

Ennustuksesta Voldemortille kertonut Kalkaros oli pyytänyt isäntäänsä säästämään Lilyn hengen mennessään tappamaan Harrya, mihin Voldemort suostui lopulta. Hyökätessään Pottereille 31. lokakuuta 1981 Voldemort tappoi ensin aseettoman Jamesin ja lähti sen jälkeen Lilyn perään, joka kantoi sylissään Harrya. Yläkerrassa Voldemort vaati Lilyä siirtymään pois hänen Harryn välistä, mihin Lily ei kuitenkaan suostunut vaan hän rukoili Voldemortia tappamaan mielummin hänet Harryn sijasta. Kärsimätön Voldemort tappoi Lilyn, mutta samalla tämän uhraus teki Harrysta koskemattoman vihollisilleen. Voldemortin tappokirous kimposi Harrysta takaisin kirouksen lähettäjään tuhoten tämän ruumiin; myöhemmin saatuaan ruumiinsa takaisin Harryn veren avulla, Lilyn suojaus siirtyi myös Voldemortiin; tästä oli Voldemortille loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.

PerintöMuokkaa

Ensimmäisen velhosodan päättymisen jälkeen Potterien perheelle pystytettiin muistopatsas, joka näyttäytyi jästeille toisen maailmansodan voittoa kunnioittavana obeliskina. Harry kunnioitti äitinsä uhrausta nimeämällä Ginnyn kanssa saamansa tyttären Lily Lunaksi.

Lilyn kuolema vaikutti omalta osaltaan myös toisen velhosodan lopputulokseen sillä se sai kuolonsyöjänä toimineen Kalkaroksen kääntymään Voldemortia vastaan, toimien vakoilijana Feeniksin killan hyväksi.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki