FANDOM

Newt700
Leguan Scamander
Biografiset tiedot
Syntynyt

1897, Englanti

Verisääty

puhdas- tai puoliverinen

Alias

Lisko

Ulkonäkö
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Mies

Perhe
Perheenjäsenet
Taikakyvyt
Suhteet
Virka

Zoologi

Tupa

Puuskupuh

Uskollisuus
.

Leguan "Lisko" Artemis Fido Scamander on yksi 1900-luvun kuuluisimmista velhoista, joka tunnetaan hänen kiintymyksestään taikaolentoihin eli "ihmeotuksiin".

Lisko Scamander on saavuttanut lukemattomia arvostettuja saavutuksia elämänsä aikana. Ihmissusirekisterin perustaminen (1947) on lähes kokonaan Scamanderin ansiota, mutta hän on itse ylpein vuonna 1965 säädetystä kokeellisen jalostuksen kiellosta. Se on estänyt tehokkaasti uusien kesyyntymättömien hirviöiden kasvattamisen Britanniassa.

Hänen teoksensa Ihmeotukset ja niiden olinpaikat on noussut kansainväliseen myyntimenestykseen. Hänelle on myönnetty tunnustuksena saavutuksistaan taikaotusten tutkimuksen - taikazoologian - parissa Merlinin ritarikunnan kunniamerkki, Toinen luokka.

Elämänkerta Muokkaa

Lapsuus ja nuoruus Muokkaa

Leguan Scamander syntyi 24. helmikuuta 1897 englantilaiseen perheeseen. Scamanderin äiti, joka rohkaisi häntä kiinnostumaan taikaolennoista, oli innokas rotuhevoskotkien kasvattaja.

Scamander kävi koulua Tylypahkassa, aloittaen ensimmäisen vuotensa 1908. Hän ei kuitenkaan koskaan valmistunut, koska hänet potkittiin ulos taikaolentojen tekemien vahinkojen johdosta.

Taikaministeriö ja Ihmeotukset -kirja Muokkaa

Myöhemmin Lisko liityi Taikaministeriöön taikaolentojen sääntö- ja valvontaosastolle. Scamander työskenteli kaksi sanojensa mukaan "erittäin pitkäveteistä" vuotta kotitonttujen sijoittamiskonttorissa, kunnes sai siirron otusjaostoon. Siellä hänen suunnaton tietämyksensä eriskummallisista taikaeläimistä varmisti nopean urakehityksen.

1920-luvulla Scamander matkusti ympäri maailmaa kirjoittaen teosta Ihmeotukset ja niiden olinpaikat. Vuonna 1926 Lisko oli käymässä New Yorkissa ja vahingossa aiheutti yhden Amerikan suurimmista katastrofeista. Jästi Jacob Kowalski avasi Liskon matkalaukun luullessaan sitä omakseen ja samalla vapautti useita taikaotuksia New Yorkin kaduille. Samoihin aikoihin obskuuri Valio alkoi riehumaan kaupungissa tuhoten lukuisia rakennuksia.

Lisko oli paikalla ratkaisemassa kriisiä, kun aurorit tuhosivat obskuurin ja pääaurori Percival Vaka paljastui valeasuiseksi Gellert Grindelwaldiksi. Taikazoologi lähti New Yorkista haikein tunnelmin hyvästeltyään uuden ystävänsä Jacobin ja Porpentina "Tina" Goldsteinin, jonka kanssa hän myöhemmin menisi naimisiin.

Ihmeotukset ja niiden olinpaikat julkaistiin vuonna 1927.

Myöhempi elämä Muokkaa

Jossain vaiheessa Scamander oli töissä lohikäärmeiden tutkimus- ja torjuntatoimistossa.

Merlinin ritarikunnan toinen luokka myönnettiin hänelle vuonna 1979.

1990-luvulla hänen Ihmeotukset-kirjansa oli hyväksytty viralliseksi Tylypahkan oppikirjaksi.

Vuonna 1993 Lisko Scamander oli Kelmien kartan mukaan Tylypahkassa.

Nykyään Lisko on eläkkeellä ja asuu Dorsetissa vaimonsa Porpentinan sekä lemmikkigäätiensä Vilskeen, Paukkeen ja Nyrkin kanssa.

Etymologia Muokkaa

  • Leguan - Tehty muistuttamaan leguaani-matelijan nimeä. Englanniksi hahmon etunimi on Newton, joka lyhennetään Newtiksi, joka taas on englanniksi "vesilisko". Samasta syystä hänen lempinimensä on käännetty Liskoksi.
  • Artemis on Kreikan mytologiassa metsästämisen, erämaan ja villieläinten kesyttämisen jumala. Myyttien Artemis käyttää vapaa-aikansa metsästäen, joka muistuttaa eläimiä tutkivan Liskon elämää.
  • Fido tulee latinasta ja tarkoittaa "Minä luotan" tai "uskollinen". Nimenä se yleensä yhdistetään lemmikkikoiriin.
  • Scamander muistuttaa oikean maailman sammakkoeläimiin lukeutuvan salamanterin (engl. salamander) nimeä. Velhomaailmassa salamanterit ovat pieniä liskoja, jotka ruokkivat itseään liekeillä. Vesilisko on salamanterieläinlaji. Lisäksi Scamander on Homeroksen mukaan se joki, jonka läheisyydessä Troijan sota käytiin.

Esiintymiset Muokkaa

Kirjan tai elokuvan nimi Näyttelijä/Esiintymismuoto Muuta huomioitavaa
Harry Potter ja viisasten kivi Mainitaan Ihmeotusten kirjoittajana Harryn koulukirjalistassa
Harry Potter ja salaisuuksien kammio Nähdään maalauksena Dumbledoren kanslian seinällä. Maalatun hahmon ulkonäkö perustuu todennäköisesti Archibald Campbellistä tehtyyn maalaukseen. On todennäköistä, että taulussa esiintyvä hahmo on joku muu samanniminen velho. Katso Newt Scamanderin maalaus lisätietoa varten.
Harry Potter ja Azkabanin vanki Nähdään pelkästään nimenä Kelmien kartalla.
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat Eddie Redmayne tulkitsee Newtiä, joka on elokuvan päähenkilö. Tämä on Newt Scamanderin ensimmäinen "kunnon" esiintyminen.
Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset Eddie Redmayne esiintyy elokuvan virallisessa teaser-kuvassa.