FANDOM

Leguan Scamander
Biografiset tiedot
Syntynyt

1897, Englanti

Alias

Lisko

Ulkonäkö
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Mies

Perhe
Perheenjäsenet
Taikakyvyt
Suhteet
Tupa

Puuskupuh

Uskollisuus
.

Leguan "Lisko" Artemis Fido Scamanderin äiti, joka rohkaisi poikaansa kiinnostumaan taikaolennoista oli innokas rotuhevoskotkien kasvattaja. Scamander ei valmistunut Tylypahkasta, koska hänet potkittiin ulos taikaolentojen tekemien vahinkojen johdosta. Myöhemmin hän kuitenkin liityi Taikaministeriöön taikaolentojen sääntö- ja valvontaosastolle. Leguan työskenteli kaksi sanojensa mukaan "erittäin pitkäveteistä" vuotta kotitonttujen sijoittamiskonttorissa, kunnes sai siirron otusjaostoon. Siellä hänen suunnaton tietämyksensä eriskummallisista taikaeläimistä varmisti nopean urakehityksen.

1920-luvulla Scamander matkusti ympäri maailmaa kirjoittaen teosta Ihmeotukset ja niiden olinpaikat. 1926 Lisko oli käymässä New Yorkissa ja vahingossa aiheutti yhden Amerikan suurimmista katastrofeista. Jästi Jacob Kowalski avasi Liskon matkalaukun luullessaan sitä omakseen ja samalla vapautti useita taikaotuksia New Yorkin kaduille. Samoihin aikoihin obskuuri Valio alkoi riehumaan kaupungissa tuhoten lukuisia rakennuksia. Lisko oli paikalla ratkaisemassa kriisiä kun aurorit tuhosivat obskuurin ja pääaurori Percival Vaka paljastui valeasuiseksi Gellert Grindelwaldiksi. Taikazoologi lähti New Yorkista haikein tunnelmin hyvästeltyään uuden ystävänsä Jacobin ja Tina Goldsteinin, jonka kanssa hän myöhemmin menisi naimisiin.

Lisko Scamander on kokenut lukemattomia arvostettuja saavutuksia elämänsä aikana, Ihmissusirekisterin perustaminen (vuonna 1947) on lähes kokonaan Scamanderin ansiota, mutta hän on itse ylpein vuonna 1965 säädetystä kokeellisen jalostuksen kiellosta. Se on estänyt tehokkaasti uusien kesyyntymättömien hirviöiden kasvattamisen Britanniassa. Scamander on ollut töissä myös lohikäärmeiden tutkimus- ja torjuntatoimistossa. Teos Ihmeotukset ja niiden olinpaikat on noussut kansainväliseen myyntimenestykseen. Hänelle on myönnetty tunnustuksena saavutuksistaan taikaotusten tutkimuksen -taikazoologian - parissa Merlinin ritarikunnan kunniamerkki, Toinen luokka. Nykyään Lisko on eläkkeellä ja asuu Dorsetissa vaimonsa Porpentinan sekä lemmikkigäätiensä Vilskeen, Paukkeen ja Nyrkin kanssa.

Vuonna 1993 Lisko Scamander oli Kelmien kartan mukaan Tylypahkassa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki