Wikia

Potterwiki

Luna Lovekiva

1 029sivua
tässä wikissä
Keskustelu3
Luna profile.jpg
Luna Scamander [os. Lovekiva]
Biografiset tiedot
Syntynyt

1981

Verisääty

Puhdasverinen

Siviilisääty

Naimisissa

Arvonimet

Tylypahkan Huispauksen selostaja

Ulkonäkö
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Nainen

Hiusten väri

Likaisen vaaleat

Silmien väri

Hopeaisen harmaat

Ihonväri

Vaalea

Taikakyvyt
Suojelius

Jänis

Sukulaiset
Perhe
Suhteet
Tupa

Korpinkynsi

Viholliset

Lordi Voldemort

Kulissien takana
Ensiesiintyminen

Harry Potter ja Feeniksin kilta

Viimeinen esiintyminen

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Näyttelijä/t

Evanna Lynch

.
Luna Scamander [os. Lovekiva] [engl. Luna Lovegood] on Harry Potterin ystävä johon Harry tutustui viidentenä kouluvuotenaan Tylypahkan pikajunassa. Luna aloitti Tylypahkan vuonna 1992, eli on samalla vuosikurssilla kuin Ginny Weasley, ja kuuluu Korpinkynteen. Lunalla on pitkät likaisenvaaleat hiukset ja ulkonevat hiukan "mulkosilmiä" muistuttavat silmänmuodot, jotka saavat hänet näyttämään jatkuvasti hämmästyneeltä. Lunaa kutsutaan joskus nimellä Lööperi Lovekiva ja häntä pidetään usein omituisena monien omalaatuisuuksien vuoksi. Esimerkiksi hänellä on kermakaljakorkeista tehtyjä kaulaketjuja sekä retiisikorvakorut, pitää taikasauvaansa korvan takana ja lukee Saivartelija-lehteä ylösalaisin. Luna on koulukiusattu, vaikka hän ei siitä näytä välittävän pätkääkään.

Lunan isä, Ksenofilius Lovekiva, on Saivartelija-lehden päätoimittaja. Hermione Granger pitää lehteä roskana, ja hänen ilmaistessa mielipiteensä Lunan kuulleen, tämä suutahtaa Hermionelle. Luna myös näkee thestralit; hän näki äitinsä kuolevan kun oli 9 -vuotias. Luna asuu isänsä kanssa torni-shakkinappulaa muistuttavassa talossa Saukkonummen kylässa, melko lähellä Kotikoloa.

Neljäntenä vuonnaan Luna liittyy Albuksen kaartiin. Hän tulee mukaan Harryn, Hermionen, Ronin, Ginnyn ja Nevillen kanssa taikaministeriöön, kun Harry yrittää pelastaa Siriuksen. Luna oli Harryn tanssipari Horatius Kuhnusarvion pikkujouluissa. Lunan kuudentena kouluvuonna hän uudelleenperustaa Albuksen kaartin mm. Nevillen ja Ginny kanssa vastustaakseen koulun kuolonsyöjäjohtoa. Myöhemmin Luna otetaan vangiksi jonksikin ajaksi Lucius Malfoyn kartanoon. Harry kuitenkin onnistuu pelastamaan hänet. Hiukan ennen Tylypahkan taistelun alkua Luna näytti Harrylle Rowena Korpinkynnen diadeemin häntä esittävästä patsaasta.

Myöhemmin Luna menee naimisisiin Rolf Scamanderin kanssa ja he saavat kaksoispojat nimeltaan Lorcan ja Lysander.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki