FANDOM

Neville Longbottom (s. 30. heinäkuuta 1980) on Harry Potterin ystävä ja luokkatoveri. Nevillellä on lemmikkinään rupikonna, jonka nimi on Trevor. Neville ei oikein menesty missään muussa oppiaineessa paitsi yrttitiedossa. Nevillellä on huono itsetunto ja hän joutuukin tämän vuoksi usein luihuisten ja professori Kalkaroksen kiusan kohteeksi.

Nevillen huoltajana toimii hänen isoäitinsä Augusta, sillä Nevillen vanhemmat Alice Longbottom ja Frank Longbottom ovat Pyhässä Mungossa, kuolonsyöjä Bellatrix Lestrangen kidutettua heidät hulluuteen saakka aviomiehensä, tämän veljen sekä Barty Kyyry jr. kanssa. Neville käy Tylypahkan lomillaan välillä katsomassa vanhempiaan, jotka eivät tunnista Nevilleä hulluutensa vuoksi. Neville oli Harryn mukana mm. taikaministeriössä, jonne Harry lähti pelastamaan kummisetäänsä Sirius Mustaa.

Toisessa velhosodassa Neville auttoi Harrya tuhoamaan lordi Voldemortin surmaamalla tämän Nagini-käärmeen, joka oli yksi Voldemortin hirnyrkeistä, katkaisemalla sen pään Rohkelikon miekalla. Samalla pelastettuaan Hermione Grangerin ja Ron Weasleyn kun Nagini oli hyökkäämässä heidän kimpuunsa. J. K. Rowling on kuitenkin jälkeenpäin väittänyt, että Neville kompastui ja miekka lensi vahingossa Naginin päähän.

Myöhemmin Nevillestä tuli Tylypahkan yrttitiedon opettaja ja hän meni naimisiin Puuskupuhissa olleen Hannah Abbottin kanssa.

Taikasauva Muokkaa

Joidenkin teorioiden mukaan Neville oli huono loitsija, sillä hänen taikasauvansa ei ollut valinnut häntä minkä sauvat tekevät saadessaan omistajansa. Hän sai isänsä vanhan sauvan, mikä johti siihen, että Neville ei ollut hyvä loitsija. Myöhemmin Nevillen isältään saama sauva hajosi ja hän sai uuden sauvan, joka toimi huomattavasti paremmin (kirsikkaa, yksisarvisen häntäjouhi). Sauvaa hän käytti Albuksen Kaartissa ja menestyi hyvin.