Wikia

Potterwiki

Neville Longbottom

Keskustelu0
695sivua
tässä wikissä
561563119
Neville Longbottom
Biografiset tiedot
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Vihreät

Hiusten väri

Ruskeat

Syntynyt

30. heinäkuuta, 1980

Perhe
Syntyperä

Puhdasverinen

Arvonimi(/et)

Professori

Taikasauva

Kirsikkaa, yksisarvisen häntäjouhi

Mörkö

Severus Kalkaros

Liittoutumat
Kulissien takana
Ensiesiintyminen

Harry Potter ja viisasten kivi

Viimeisin ilmestyminen

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Viimeisin esiintyminen

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Näyttelijä

Matthew David Lewis

Neville Longbottom (s. 30. heinäkuuta 1980) on Harry Potterin ystävä ja luokkatoveri. Nevillellä on elämänkumppaninaan rupikonna, joka karkailee usein. Rupikonnan nimi on Trevor. Nevillellä on huono itsetunto, eikä hän ole oikein menesty missään oppiaineessa, paitsi yrttitiedossa. Luonteeltaan Neville on kömpelö ja hajamielinen, ja joutuukin tämän vuoksi usein luihuisten ja professori Kalkaroksen kiusan kohteeksi.

Nevillen huoltajana toimi hänen ikäloppu isoäitinsä Augusta Longbottom, sillä Nevillen vanhemmat Alice ja Frank Longbottom ovat Pyhässä Mungossa, kuolonsyöjä Bellatrix Lestrangen kidutettua heitä hulluuteen saakka aviomiehensä, tämän veljen sekä Bartemius Kyyry jr. kanssa. He yrittivät saada heiltä tietoja Harry Potterin olinpaikasta. Kidutettuaan Longbottomit puolikuoliaiksi Bellatrix tajusi ettei Harry ollut vielä syntynytkään. Neville oli Harryn mukana mm. Tylypahkassa. Neville pelkää kuollakseen professori Kalkarosta.. Neville pystyy myös näkemään Thestralit, koska hän on nähnyt itsoisänsä kuolevan.

Toisessa velhosodassa Neville auttoi Harrya tuhoamaan lordi Voldemortin surmaamalla tämän Nagini-käärmeen, joka oli yksi Voldemortin hirnyrkeistä, katkaisemalla sen pään Rohkelikon miekalla ja samalla pelastettuaan Hermione Grangerin ja Ron Weasleyn kun Nagini oli hyökkäämässä heidän kimpuunsa. J. K. Rowling on kuitenkin jälkeenpäin väittänyt, että Neville kompastui ja miekka lensi vahingossa Naginin kaulaan.?

Myöhemmin Nevillestä tuli Tylypahkan yrttitiedonopettaja ja hän meni naimisiin Puuskupuhissa olleen Hannah Abbottin kanssa.

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki