FANDOM

PhineasN.Black
Phineas Nigellus Musta
Biografiset tiedot
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Mustat

Hiusten väri

Ruskeat

Syntynyt

1847

Kuollut

1925 (78 v.)

Perhe
Syntyperä

Puhdasverinen

Arvonimi(/et)
Ammatti

Rehtori

Liittoutumat
Kulissien takana

Professori Phineas Nigellus Musta (1847-1925) oli yleisesti halveksittu puhdasverinen velho. Hän oli mahdollisesti Cygnus ja Ella Mustan poika, ja varmasti ainakin Sirius, Elladora ja Isla Mustan veli.

Hän kävi koulua Tylypahkan noitien ja velhojen koulussa, jossa hänet lajiteltiin Luihuisen tupaan. Hänestä tuli myöhemmin kaikkien aikojen ensimmäinen Tylypahkan rehtori, jonka tupa oli Luihuinen.

Elämänkerta Muokkaa

Aikainen elämä Muokkaa

Phineas Nigellus syntyi Mustan perheeseen Cygnus Musta I:lle ja hänen vaimolleen. Hänellä oli kolme sisarusta: Sirius, Elladora ja Isla. Phineas kasvoi kotitaloudessa, jossa uskottiin vakaasti puhdasverisyyteen, ja vihattiin jästisyntyisiä, eli "kuraverisiä".

Phineas Nigelluksen veli, Sirius, kuoli 1853, Phineaan ollessaan kahdeksanvuotias, mikä saattoi aiheuttaa hänelle traumoja.

Tylypahkan jälkeen Muokkaa

Valmistuttuaan koulusta vuonna 1865, Phineas meni naimisiin Ursula Flintin kanssa. Phineaksen ollessa 30-vuotias, he saivat ensimmäisen poikansa, Siriuksen, jonka he nimesivät Phineas Nigelluksen kuolleen isoveljen mukaan. He saivat Siriuksen jälkeen vielä neljä lasta: Phineaksen, joka poistettiin sukupuusta tämän puolustettua jästisyntyisten oikeuksia, Cygnuksen, Belvinan ja Arcturuksen.

Tylypahkan rehtorina Muokkaa

Jonkin ajan kuluttua Phineas Nigellus Musta palasi Tylypahkaan, rehtorin virkaan. Myöhemmin hänen pojanpojanpojanpoikansa Sirius Musta (III) kertoi Phineas Nigelluksen olleen vihatuin rehtori koskaan.

Kuolema Muokkaa

Phineas Nigellus Musta kuoli vuonna 1925 78 vuoden ikäisenä. Kuolinhetkellään Phineaksella oli viisi lasta, kymmenen lapsenlasta ja kaksi lapsenlapsenlasta.

Kuoleman jälkeen Muokkaa

Kirjoissa Phineas mainittiin usein oleilevan Dumbledoren kansliassa olevassa maalauksessaan, jossa hän salakuunteli silloisen rehtorin, Albus Dumbledoren ja Harry Potterin keskusteluja. Yleensä Phineas arvosteli Harryn "röyhkeää" käytöstä, mutta myös raivostui, kun Harry kertoi Mundungus Fletcherin varastaneen Mustan suvun arvoesineitä. Dumbledore ei tuntunut pitävän Phineaksesta, jolle hän tuon tuosta laukoi hiljentäviä kommentteja.

Professori Mustan toinen maalaus sijaitsi Mustien sukutalossa, Kalmanhanaukio 12:ssa.

Edeltäjä:
Mahdollisesti Eupraxia Mole
Tylypahkan rehtori
aikaisintaan 1876 - viimeistään 1925
Seuraaja:
Mahdollisesti Armando Dippet