Fandom

Potterwiki

Seljasauva

1 032sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

ElderWand-1-.jpg
Seljasauva (engl. Elder Wand) on yksi Kuoleman varjeluksista. Se on poikkeuksellisen voimakas taikasauva, tarun mukaan jopa voittamaton. Ydin: thestralin häntäjouhi.

Tarinan mukaan seljasauvan olisi valmistanut itse Kuolema, mutta todellisuudessa tarinassa esiintyneet Peverellin veljekset olivat lahjakkaita velhoja, jotka tekivät Kuoleman varjelukset itse ja tarina sepustettiin siitä.

Seljasauvan voi saada itselleen jos välittömästi aseista riisuu, tainnuttaa tai tappaa sen omistajan. Tappaminen on ollut näistä vaihtoehdoista suosituin.

Historia Muokkaa

Kuten Luna Lovekivan isä Ksenofilius Lovekiva sanoi: "Seljasauvan verijäljet ovat roiskuneet pitkin velhojen historiaa". Useimmiten seljasauvan vaihtaessa omistajaa se on tapahtunut verisesti. Vaikka surmaaminen ei ole välttämätöntä seljasauvan lojaaliuden saamiseksi, on maailman mahtavin sauva aina vetänyt puoleensä velhoja, jotka ovat olleet valmiita tappamaan.[1]

Tunnetuimpia seljasauvan isäntiäMuokkaa

Harry Potter oli viimeinen seljasauvan herra. Lordi Voldemort tappoi Severus Kalkaroksen siinä toivossa että olisi tällöin sauvan isäntä. Hän ei kuitenkaan saanut seljasauvan uskollisutta puolelleen, koska Draco Malfoy oli riisunut Albus Dumledoren aseista ennen tämän kuolemaa. Harry Potter riisui Dracon aseista ja oli seljasauvan oikea omistaja kun Voldemort surmasi Kalkaroksen. Harry hautasi seljasauvan uudestaan Dumledoren hautaan josta Voldemort oli varastanut sen joten kun Harry lopulta kuoli niin seljasauvan erikoisvoimat haihtuivat.

ViitteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki