Wikia

Potterwiki

Tom Lomen Valedro

Keskustelu5
696sivua
tässä wikissä

Tomdh
Tom Lomen Valedro
Biografiset tiedot
Silmien väri

Punaiset viirut (aiemmin tummat)

Hiusten väri

Kalju (aiemmin mustat)

Syntynyt

31. joulukuuta, 1926, Orpokoti, Lontoo

Kuollut

2. Toukokuuta, 1998 (71 vuotiaana), Tylypahkan taistelu, Tylypahka

Perhe
Syntyperä

Puoliverinen

Arvonimi(/et)
  • Valvojaoppilas
  • Johtajapoika
  • Pimeän lordi
  • Luihuisen perillinen
Alias
  • Lordi Voldemort
  • Hän-joka-jääköön-nimeämättä
  • Tiedät-kai-kuka
Taikasauva
Mörkö

Oma kuollut ruumis

Suojelius

Ei kykenevä

Ammatti
Liittoutumat
Kulissien takana
Näyttelijä
  • Ralph Fiennes (aikuinen), Christian Coulson (teini), Frank Dillane (teini), Hero Fiennes Tiffin (11-vuotias)

Tom Lomen Valedro (engl. Tom Marvolo Riddle) (31. Joulukuuta 1926 - 2. Toukokuuta 1998 , Tylypahkan taistelu ), myöhemmin tunnettu Lordi Voldemortina, oli puoliverinen velho, jota tituleerattiin kaikkien aikojen vaarallisimmaksi pimeän velhoksi. Hän oli varakkaan jästin Tom Valedro vanhemman sekä puhdasverisen Merope Kolkon ainoa lapsi. Voldemortin äiti kuoli pian synnytyksen jälkeen. Hän oli myös suora perijä kuuluisalle Salazar Luihuiselle . Tom Valedro vanhempi jätti vaimonsa pian tämän raskauden alun jälkeen, koska Merope lopetti juottamasta lemmenjuomaa , jolla oli saanut Valedron rakastumaan itseensä. Tom Lomen Valedro syntyi ja kasvoi jästien orpokodissa Lontoossa. 11-vuotiaana hänet kutsuttiin opiskelemaan Tylypahkan noitien ja velhojen kouluun (1938-1945) ja hänet lajiteltiin luonnollisesti Luihuisen tupaan . Tom Valedro oli mitä lahjakkain opiskelija. Koulussa hän nousi erityisesti opettajien suosioon lahjakkuutensa, kohteliaisuutensa ja vaatimattomuutensa sekä hauskan ulkomuotonsa johdosta. Valedro oli kuitenkin julma, juonitteleva, sadistinen, manipuloiva ja suuruudenhullu. Saatuaan loistavat arvosanat jokaisesta opiskelemastaan aineesta ja niiden kokeista, Valedro lähti Tylypahkasta ja oli hetkellisesti töissä Borgin & Burgesilla Iskunkiertokujalla ennen katoamistaan yli kymmeneksi vuodeksi.

Tutkittuaan pimeyden voimia matkoillaan, Tom Valedro, silloin jo tunnettu Lordi Voldemortina, alkoi kerätä ympärilleen armeijaa kouluaikoinaan ja myöhemmin tutustumistaan velhoista, kuten myös useista pimeyden olennoista. Tämä armeija, joka tunnetaan Kuolonsyöjinä , alkoi aiheuttaa ennennäkemätöntä kauhua ja hirmutekoja Britanniassa. Kuultuaan puolet ennustuksesta , jonka Sibylla Punurmio lausui Albus Dumbledorelle 1981 , jossa kerrottiin pojasta jolla olisi voima kukistaa Voldemort, hän omista tutkimattomista syistään  ymmärsi sen tarkoittavan nuorta Harry Potteria . Saatuaan selville pojan olinpaikan erään kuolonsyöjänsä petettyä ystävänsä, hän päätyi tappamaan James ja Lily Potterin. Tämän jälkeen hän valmistautui tappamaan kehdossa olleen yksivuotiaan pojan, mutta Lily Potterin uhrauksen johdosta taika kimposi ja osui Voldemortiin. Tämän ruumis tuhoutui, mutta koska hän oli pirsotonut sielunsa hirnyrkkeihin hän ei kuollut vaan hän pakeni kauas Albanian metsiin, odottamaan kunnes saisi ruumiinsa takaisin. Kolmetoista vuotta myöhemmin hän onnistui toteuttamaan haaveensa käyttämällä Harry Potterin verta ja näin pimeän lordi nousi jälleen.

Uuden paluunsa jälkeen Lordi Voldemort jatkoi veristä valloitusretkeään. Kahden vuoden jälkeen hän vihdoin sai valtaansa taikaministeriön. Voldemort ei kuitenkaan ollut tyytyväinen vaan halusi tehdä lopun ennustuksen tuomasta uhkasta. Saatuaan selville Harry Potterin olevan Tylypahkassa, hän hyökkäsi sinne saaden vastaansa tylypahkan henkilökuntaa, Feeniksin killan jäseniä sekä oppilaita ja heidän vanhempiaan. Taistelu jatkui kunnes Lordi Voldemort päätyi eteishalliin taistelemaan yhtäaikaa Kingsley KahlesalvanHoratius Kuhnusarvion sekä Minerva McGarmiwan kanssa. Tällöin Harry Potter paljasti itsensä näkymättömyysviitan alta ja haastoi Voldemortin. Noiduttuaan tappokirouksen Harrya kohti, Voldemortin seljasauva tunnisti, että Harry oli sauvan todellinen haltija ja kimmautti loitsun päin lahgettajaansa. Näin Tom Lomen Valedro kaatui omaan kiroukseensa, sillä yhtäkään hirnyrkkiä ei ollut enää jäljellä. 

Tom Valedron runneltu sielu siirtyi limboon, johon se oli sidottuna ikuisuudeksi, sillä hän oli silponut sieluaan. Hän ei ollut kykenevä kuolemaan, siirtymään eteenpäin eikä palaamaan haamuna maan päälle.

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki