Wikia

Potterwiki

Tylyaho

952sivua
tässä wikissä
Keskustelu0
Pottermore background hogsmeade at christmas

Tylyaho  engl.  Hogsmeade ) on Britannian ainoa kylä, jossa asuu pelkästään noitia ja velhoja. Se sijaitsee lähellä Tylypahkan noitien ja velhojen koulua. Koulun kolmasluokkalaiset ja sitä vanhemmat oppilaat saavat mennä kylään heidän vanhempiensa allekirjoittamilla lupalapuilla tiettyinä Tylyahon viikonloppuina.

Tylypahkan linnasta johtaa salakäytävä Tylyahoon, karkkikauppa Hunajaherttuan kellariin. Salakäytävästä kertovat Harrylle Fred ja George, jolloin Harry käyttää sitä, kun Dursleyt ovat evänneet häneltä lupalapun Tylyahon vierailuille.

Kuudennessa kirjassa (ja elokuvassa sekä pelissä) Tylyahossa komennuskirouksen alainen Katie Bell koskettaa vahingossa kirottua korua (joka on tarkoitettu Albus Dumbledorelle) ja Katie nousee ilmaan ja alkaa kirkua.

Historia Muokkaa

Tylyaho perustettiin yli tuhat vuotta sitten, samoihin aikoihin kuin Tylypahkan noitien ja velhojen koulu keskiaikaisen velhon Woodcroftin Hengistin (ei suomennosta) toimesta hänen paetessaan vainoavia jästejä. Tylyahon kylä on suojattu jästeiltä loitsuilla.

Kun Remus Lupin tuli Tylypahkan oppilaaksi, Dumbledore istutti Tylypahkan maille suuren tällipajun peittämään salakäytävää Tylyahon kylän laidalla sijaitsevaan huonokuntoiseen Rääkyvään röttelöön, jossa Remus Lupin voisi rauhassa muuttua ihmissudeksi vahingoittamatta ketään. Rääkyvää röttelöä pidettiin yleisesti kummitusten majapaikkana, ja kaikki kammoavat edelleenkin sinne menemistä, mutta oikeasti rääkyvät äänet aiheutuivat Lupinista, jolla oli tuskia muodonmuutoksensa aikana.

Rakennuksia Muokkaa

Madamrosmertiee

Rosmerta

Kuuluisia Tylyaholaisia Muokkaa

Salareittejä tylypahkan koulusta tylyahoon. Reitti muotokuva-aukon läpi hunajaherttuan kellariin. Toinen salareitti on tällipajun alta vievä reitti rääkkyvään rötelöön.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki