Fandom

Potterwiki

Tylyaho

1 032sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Pottermore background hogsmeade at christmas.jpg

Tylyaho  engl.  Hogsmeade ) on Britannian ainoa kylä, jossa asuu pelkästään noitia ja velhoja. Se sijaitsee lähellä Tylypahkan noitien ja velhojen koulua. Koulun kolmasluokkalaiset ja sitä vanhemmat oppilaat saavat mennä kylään heidän vanhempiensa allekirjoittamilla lupalapuilla tiettyinä Tylyahon viikonloppuina.

Tylypahkan linnasta johtaa salakäytävä Tylyahoon, karkkikauppa Hunajaherttuan kellariin. Salakäytävästä kertovat Harrylle Fred ja George, jolloin Harry käyttää sitä, kun Dursleyt ovat evänneet häneltä lupalapun Tylyahon vierailuille.

Kuudennessa kirjassa (ja elokuvassa sekä pelissä) Tylyahossa komennuskirouksen alainen Katie Bell koskettaa vahingossa kirottua korua (joka on tarkoitettu Albus Dumbledorelle) ja Katie nousee ilmaan ja alkaa kirkua.

Historia Muokkaa

Tylyaho perustettiin yli tuhat vuotta sitten, samoihin aikoihin kuin Tylypahkan noitien ja velhojen koulu keskiaikaisen velhon Woodcroftin Hengistin (ei suomennosta) toimesta hänen paetessaan vainoavia jästejä. Tylyahon kylä on suojattu jästeiltä loitsuilla.

Kun Remus Lupin tuli Tylypahkan oppilaaksi, Dumbledore istutti Tylyahon laitamille Rääkyvän röttelön, koska Lupin oli ihmissusi, joten aina täydenkuun aikaan hän pääsisi sinne riehumaan vahingoittamatta muita. Dumbledore levitti juttua, että äänet (ihmissusen ulvonta, kun Lupin oli ihmissutena) tuisivat erittäin väkivaltaisista aaveista, jotta uteliaimmatkin velhot ja noidat eivät menisi sinne. Sen takia siitä tuli Britannian pelätyin talo.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki