Wikia

Potterwiki

Tylyaho

Keskustelu0
698sivua
tässä wikissä
Tylyaho
Tylyahon kylä
ZammyyLisännyt Zammyy
Sianpäänkyltti
Sianpään kyltti
ZammyyLisännyt Zammyy
Rosmerta
Matami Rosmerta
ZammyyLisännyt Zammyy

Tylyaho Muokkaa

Tylyaho (engl. Hogsmeade) on Britannian ainoa kylä, jossa asuu pelkästään noitia ja velhoja. Se sijaitsee lähellä Tylypahkan noitien ja velhojen koulua. Koulun kolmasluokkalaiset ja sitä vanhemmat oppilaat saavat mennä kylään heidän vanhempiensa lupalapuilla tiettyinä Tylyahon viikonloppuina. Kuudennessa kirjassa (ja elokuvassa sekä pelissä) Tylyahossa komennuskirouksen alainen Katie Bell koskettaa vahingossa kirottua korua (joka on tarkoitettu Albus Dumbledorelle) ja Katie nousee ilmaan ja alkaa kirkua. Tylyahossa sijaitsevaan Hunajaherttuaan johtaa salakäytävä tylypahkasta. Harry Potter käytti sitä kun hän ei ollut saanut lupalappuunsa allekirjoitusta Dursleyltä.

Historia Muokkaa

Tylyaho perustettiin yli tuhat vuotta sitten, samoihin aikoihin kuin Tylypahkan noitien ja velhojen koulu keskiaikaisen velhon Woodcroftin Hengistin (ei suomennosta) toimesta hänen paetessaan vainoavia jästejä.

Rakennuksia Muokkaa

Kuuluisia Tylyaholaisia Muokkaa

Salareittejä tylypahkan koulusta tylyahoon. Reitti muotokuva-aukon läpi hunajaherttuan kellariin. Toinen salareitti on tällipajun alta vievä reitti rääkkyvään rötelöön.

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki